Friday 16 September 2011

MAHKLUK HALUS MENURUT AL-QURAAN DAN AL-SUNNAH


MAKHLUK HALUS

MENURUT

AL-QURAN DAN

AS-SUNNAH

oleh:

Tuan Guru Dato' Dr. Haron Din

Darussyifa'


Makhluk Halus Menurut Al-Quran dan As-Sunnah


2


MAKHLUK HALUS MENURUT

AL-QURAN DAN AS-SUNNAH


Isi Kandungan

1.0 PENDAHULUAN ................................................................................................ 3

2.0 QARIN .............................................................................................................. 14

3.0 IFRIT................................................................................................................. 21

4.0 IBLIS................................................................................................................. 24

5.0 SYAITAN .......................................................................................................... 27


Makhluk Halus Menurut Al-Quran dan As-Sunnah


3


1.0 PENDAHULUAN


Yang dimaksudkan dengan makhluk-makhluk halus itu ialah makhluk-makhluk yang

dicipta oleh Allah s.w.t. tanpa berjisim yang pada kebiasaannya tidak dapat dilihat

oleh mata atau dirasa dengan tangan. Mereka hidup di alamnya atau alam ghaib

Makhluk-makhluk ini ada asal kejadiannya daripada cahaya, iaitu malaikat, yang

sentiasa taat kepada perintah Allah, dan ada yang asal kejadiannya daripada api

iaitu yang terdiri daripada jin, iblis, syaitan dan sebagainya.

Beriman atau mempercayai tentang adanya makhluk makhluk halus dan hal-hal

yang ghaib seperti ini adalah di antara ciri-ciri mukmin yang bertakwa kepada Allah

s.w.t. Dalam

Surah al-Baqarah ayat 2 hingga 4 tersebut firman Allah s.w.t.:


AI-Quran itu tidak ada keraguan padanya, menjadi petunjuk bagi mereka

yang bertakwa, iaitu mereka yang beriman kepada yang ghaib, yang

mendirikan sembahyang dan menggunakan sebahagian rezeki yang Kami

anugerahkan kepada mereka.


Di antara hikmat diciptakan makhluk-makhluk halus ialah:

i. Untuk memperkuat iman seseorang kepada Allah s.w.t., menyakinkan

tentang kebesaran dan keagungan llahi. Di samping kejadian manusia

yang dapat dilihat dengan mata kasar, Allah s.w.t. berkuasa mencipta

makhluk-makhluk halus yang asal kejadiannya serta hakikat hidupnya

begitu berbeza dengan manusia. Semua ini merupakan tanda-tanda

keagungan Allah s.w.t.

ii. Agar manusia sentiasa berwaspada terhadap musuh-musuh yang tidak

nampak, yang sentiasa berazam dan berusaha untuk menyesatkan

manusia.

iii. Untuk menguji iman manusia, setakat mana manusia dapat

menggunakan akal fikiran dan anggota tubuh badan dengan bijaksana

dan tidak terpesona dengan tipu helah pujukan syaitan.

iv. Hanya dengan adanya dugaan, kekuatan iman seseorang itu akan

diketahui.

v. Di samping kewujudan makhluk-makhluk halus yang jahat, seseorang

yang beriman akan terus merasa yakin tentang adanya pertolongan

Allah. Allah s.w.t. mengadakan para malaikat yang sentiasa meminta

rahmat dari Allah s.w.t. untuk manusia.


Makhluk Halus Menurut Al-Quran dan As-Sunnah


4

Masyarakat Melayu umumnya merujuk perkataan makhluk-makhluk halus itu

kepada berbagai-bagai jenis syaitan, iblis,. jin dan lain-lain, tanpa merujuk kepada

malaikat. Dalam artikel ini, perkataan makhluk halus dirujuk kepada makhlukmakhluk

selain malaikat, kecuali pada bahagian-bahagian tertentu dengan

penerangan khusus mengenainya.

Dalam AI-Quran dinyatakan dengan jelas tentang adanya musuh manusia yang

sentiasa menanti-nanti, menunggu mencari peluang untuk menyesatkan manusia,

iaitu iblis, syaitan dan kuncu-kuncunya. Dalam peristiwa kejadian Adam, Allah

s.w.t. telah memerintahkan iblis supaya sujud menghormati kejadian Allah s.w.t.

iaitu Adam. Namun iblis enggan berbuat demikian kerana kesombongannya, yang

merasakan bahawa dirinya lebih mulia daripada Adam

(al-A'raf:11). Oleh sebab itu


Allah s.w.t. telah melaknat iblis dan menghukumkannya kafir. Sujud di sini

dinamakan

Sujud Tahiyyat bukan sujud kebaktian. Sujud kebaktian hanya kepada


Allah s.w.t. tidak kepada yang lain.

Berlatar belakangkan peristiwa tersebut, iblis telah bersumpah di hadapan Allah

s.w.t. yang ia akan menghalang manusia daripada beriman dan melakukan

perintah-perintah Allah s.w.t. Iblis bersumpah akan menggoda manusia dari setiap

penjuru seperti yang termaktub dalam

Surah al-A'raaf ayat 16 dan 17:


(Iblis) berkata, kerana Engkau telah menghukum aku sesat, aku benar-benar

akan menghalang mereka dari jalanMU yang lurus. Kemudian aku akan

datangi mereka dari muka dan dari belakang, dari kanan dan kiri mereka.

Dan Engkau tidak akan mendapati kebanyakan daripada mereka bersyukur.


Dalam perkataan diatas, menurut tatabahasa bahasa Arab, huruf

ba di sini


menunjukkan

Al-ba 'u lil-qasam ( )iaitu menunjukkan sumpah. Bermaksud


bahawa iblis telah bersumpah di hadapan Allah bahawa ia akan menghalang

hamba manusia daripada melakukan kebaikan.

Ada pendapat Iain yang mengatakan huruf

ba di sini ialah lis-sababiyyah ( ),


menunjukkan sebab. Maksudnya oleh sebab syaitan itu dilaknat dan dihukumkan

kafir oleh Allah s.w.t. berpunca daripada Adam, maka iblis bersumpah akan

membalas dendam terhadap diri Adam dan keturunannya supaya mereka semua

sesat, terlaknat dan terpesong daripada jalan yang diredhai Allah s.w.t. dan neraka

bersama iblis.


Makhluk Halus Menurut Al-Quran dan As-Sunnah


5

Dalam ayat ini, Iblis bersumpah akan menghalang manusia daripada tiba ke jalan

yang diredhai Allah s.w.t. sehingga mereka semua binasa atau sesat seperti dirinya

juga. Iblis jarang menyekat perbuatan baik seseorang itu namun apabila ia telah

tiba di peringkat akhir atau di penghujung jalan dalam usahanya untuk memperolehi

keredhaan Allah s.w.t. Iblis dan kuncu-kuncunya akan sentiasa menyekat saluransaluran

yang membolehkan seseorang itu berusaha menuju ke jalan yang diredhai

Allah s.w.t.

Iblis bukan setakat menggoda supaya sembahyang seseorang itu tidak khusyuk

apabila seseorang itu bangun untuk mengerjakan sembahyang, tetapi iblis akan

sentiasa menghalang supaya seseorang itu tidak bangun untuk bersembahyang.

Jika seseorang itu sedang tidur iblis akan menguliti manusia supaya terus tidur dan

merasakan bahawa tidur itu lebih baik baginya. Apabila langkah tersebut tidak

berjaya iblis dan kuncu-kuncunya akan menggoda manusia ketika ia mengambil

wuduk. Apabila ia juga tidak berjaya dan manusia terus bangun bersembahyang,

maka iblis dan kuncu-kuncunya akan mengganggu manusia ketika ia

bersembahyang. Dengan hal yang demikian mungkin menyebabkan seseorang itu

tidak khusyuk semasa bersembahyang. Akibatnya sembahyang yang dilakukannya

itu tidak dapat membentuk peribadi yang baik dan tidak berupaya menghindarkan

dirinya apabila melakukan perbuatan jahat dan mungkar.

Ayat seterusnya pula memperlihatkan setakat mana jalan-jalan itu disekat oleh iblis.

Ayat di atas bermaksud bahawa iblis menyekat manusia daripada melakukan

perkara-perkara yang diredhai Allah s.w.t. dari empat sudut iaitu dari depan,

belakang, kanan dan kiri, tanpa menyebut atas dan bawah. Iblis tidak menyebut

yang ia akan menyekat bahagian atas kerana ia tidak berupaya berbuat demikian.

Bahagian ini adalah tempat di antara seorang hamba dan rahmat Allah s.w.t.

seperti yang disebut oleh Ibn Abbas. Bahagian bawah tidak disebut kerana sifat

takabur iblis yang tidak mahu tunduk menyekat dari bahagian bawah. Tindakan iblis

dan kuncu-kuncunya lebih berkesan dari bahagian depan dan belakang dan kurang

berkesan dari bahagian kanan dan kiri kerana bahagian-bahagian ini dipelihara

oleh malaikat.

Tegasnya peranan syaitan ialah menyesatkan manusia sejauh yang boleh

(an-


Nisa':60)

. Oleh sebab itu, manusia perlu sentiasa berwaspada dan memahami


bahawa makhluk-makhluk ini adalah musuh utama manusia, yang telah bersumpah

di hadapan Allah s.w.t. untuk membawa mereka semua ke neraka bersamasamanya,

seperti yang tersebut dalam

Surah al-Baqarah ayat 168 dan 169:


Makhluk Halus Menurut Al-Quran dan As-Sunnah


6


Dan janganlah kamu mengikut langkah-langkah syaitan kerana

sesungguhnya syaitan itu adalah musuh yang nyata bagimu. Sesungguhnya

syaitan itu hanya menyuruh kamu berbuat jahat dan keji dan mengatakan

terhadap Allah apa yang tidak kamu ketahui.


Syaitan itu adalah sebahagian daripada makhluk-makhluk halus. la merupakan

salah satu daripada kumpulan jin yang ingkarkan perintah Allah s.w.t. Syaitan

adalah daripada keturunan jin yang dijadikan daripada api. Adam pula dijadikan

daripada tanah. Allah s.w.t. menjadikan jin dan manusia supaya taat kepada

perintah Allah s.w.t. Mereka dikenakan taklif. Kebaikan dan kejahatan mereka

dihisab dan diberi balasan. Jin terbahagi kepada dua bahagian iaitu jin Islam dan

jin kafir. Termasuk dalam golongan jin kafir ialah iblis syaitan dan sebagainya.

Dalam al-Quran disebutkan bahawa makhluk-makhluk halus itu mempunyai sifat

dan tabiat yang bermacam-macam. Ada yang cerdik, ada yang bodoh, ada yang

lalai dan ada yang lemah fikiran. Ada yang kafir yang berkelakuan sempurna dan

sangat baik pendiriannya. Ini disebutkan dalam

Surah al-Jinn ayat 11:


Dan sesungguhnya di antara kami ada orang-orang yang salih dan di antara

kami ada pula yang tidak demikian. Adalah kami menempuh jalan yang

berbeza.


Tersebut juga dalam al-Quran tentang adanya makhluk-makhluk jin yang beriman

kepada Allah s.w.t. sesudah kebangkitan nabi Muhammad seperti yang tersebut

dalam

Surah al-Jinn ayat 13:


Dan sesungguhnya kami ketika mendengar pertunjuk (al-Quran), kami

beriman kepadanya. Maka barang siapa beriman kepada Tuhannya maka ia

tidak takut pengurangan pahala dan tidak takut akan penambahan azab.


Pada satu, ketika ada satu golongan jin yang mendengar Rasulullah s.a.w.

membaca al-Quran, padahal baginda sendiri tidak mengetahui kehadiran mereka.

Peristiwa ini termaktub dalam al-Quran,

Surah al-Ahqaaf ayat 29:


Makhluk Halus Menurut Al-Quran dan As-Sunnah


7


Dan ingatlah ketika Kami hadapkan serombongan jin kepadamu yang

mendengarkan al-Quran, maka tatkala mereka hadir, mereka berkata

diamlah kamu. Maka tatakala selesai, mereka pun kembali kepada kaum

mereka untuk memberi peringatan.


Ayat ini bermaksud bahawa Allah s.w.t. telah mendatangkan sekumpulan jin

kepada Rasulullah s.a.w. untuk mendengar al-Quran. Ketika mereka mendengar,

sebahagian daripada mereka memperingatkan teman-teman yang lain supaya diam

dan mendengar al-Quran tadi. Setelah itu mereka pun balik menemui kaum

mereka yang belum beriman supaya beriman kepada Allah s.w.t.

Jelasnya bahawa manusia dan jin itu dicipta oleh Allah s.w.t. untuk menyembahnya

Mereka diberi akal fikiran dan ikhtiar. Perbuatan baik dan jahat mereka dihisab

seperti yang dijelaskan dalam

Surah al-A'raf ayat 179:


Dan sesungguhnya Kami telah sediakan bagi jahanam itu beberapa banyak

daripada golongan jin dan manusia. Mereka ada hati tetapi mereka tidak

mahu berfikir dengannya. Mereka mempunyai mata tetapi mereka tidak

mahu memerhatikan dengannya. Mereka mempunyai telinga tetapi tidak

mahu mendengar dengannya. Mereka semua seperti binatang-binatang

ternakan bahkan mereka itu lebih sesat, mereka itulah orang yang lalai.


Ayat ini menyatakan bahawa manusia dan jin itu diberi hati (fikiran), mata dan

telinga oleh Allah s.w.t. menurut naluri asal kejadian masing-masing. Walaupun

demikian banyak di antara mereka yang tidak menggunakan pemberian Allah.

s.w.t. itu sebagaimana seharusnya. Mereka tidak menggunakan pemberian Allah

s.w.t. untuk jalan yang benar demi untuk pengabadian diri kepada Allah s.w.t. Sikap

demikian itu menyebabkan mereka seperti binatang yang tidak dapat membezakan

antara yang baik dan buruk. Ditinjau dari sudut lain, mereka sebenarnya sesat

begitu jauh, lebih teruk daripada binatang kerana binatang tidak mempunyai akal

dan ikhtiar.

Allah s.w.t. menjadikan manusia dan jin untuk menyembahnya demi kebaikan

manusia dan jin di dunia dan di akhirat. Allah s.w.t. amat kaya dan tidak mengambil

manfaat daripada sifat

taabbudi seseorang hambanya seperti yang tersebut dalam


Surah adz-Dzaariyyat ayat 56 dan 57

:


Makhluk Halus Menurut Al-Quran dan As-Sunnah


8


Tidak Aku ciptakan jin dan manusia kecuali untuk menyembahku. Aku tidak

mahu daripada mereka sedikit rezeki dan Aku tidak perlukan mereka

memberi makan.


Semua makhluk halus pada dasarnya tidak dapat dilihat oleh manusia disebabkan

unsur asal kejadiannya berlainan daripada unsur kejadian manusia. Ini merupakan

salah satu rahmat Allah s.w.t. kepada manusia. Andainya Allah s.w.t.

memperlihatkan jasad jin dan syaitan, umumnya kekuatan manusia akan lemah

melihatkan Makhluk halus yang dengan rupa bentuk makhluk yang terlalu berbeza

dengan jasad manusia.

Seperti yang dijelaskan bahawa iblis telah bersumpah di hadapan Allah s.w.t. untuk

menyesatkan manusia. Dalam keadaan demikian, kita seharusnya memahami

bahawa manusia adalah pihak yang sentiasa bersifat defensif (bertahan), manakala

makhluk-makhluk halus itu adalah merupakan pihak yang sentiasa bersifat ofensif

(menyerang) yang ingin membinasakan manusia. Tidak ada pakatan yang

dilakukan oleh manusia secara teratur dan terancang, sama ada bersendirian atau

berkelompok yang bertujuan untuk membinasakan sebarang makhluk halus kecuali

dalam keadaan tertentu, setelah manusia diganggu oleh makhluk-makhluk halus

tadi. Tindakan manusia seperti ini sebenarnya bukan bersifat ofensif. Mereka

berbuat demikian semata-mata kerana mengharapkan kesembuhan akibat

kejahatan makhluk-makhluk halus tadi. Dari sinilah kita akan dapat melihat

kedudukan manusia yang sebenarnya, sering terdedah kepada godaan musuhmusuh

Allah s.w.t.

Iblis telah mengakui dan menyedari bahawa ia tidak berupaya hendak

membinasakan orang yang ikhlas. Namun demikian, sifat ikhlas itu tidak boleh

diperoleh oleh semua orang dengan begitu mudah. Sifat ikhlas merupakan satu

natijah daripada gagasan rangkaian iman yang wujud pada diri seseorang. Oleh

sebab itu, tidak pelik jika iblis itu tidak dapat menggoda orang yang ikhlas. Bagi

mereka yang tidak beriman, iblis dan syaitan adalah pemimpin mereka, tidak kira

sama ada iblis dan syaitan itu bersifat manusia ataupun daripada kalangan

makhluk-makhluk halus.

Dalam

Surah al-A'raaf ayat 27 Allah berfirman:


Makhluk Halus Menurut Al-Quran dan As-Sunnah


9


Hai anak Adam, janganlah sekali-kali kamu dapat ditipu oleh syaitan

sebagaimana ia telah mengeluarkan kedua ibu bapa kamu dari syurga. Ia

menanggalkan dari mereka berdua pakaian untuk memperlihatkan kepada

keduanya auratnya. Sesungguhnya ia dan pengikut-pengikutnya melihat

kamu dari satu tempat yang kamu tidak boleh lihat mereka. Sesungguhnya

kami telah menjadikan syaitan-syaitan itu pemimpin-pemimpin bagi mereka

yang tidak beriman.


Jelasnya bahawa makhluk-makhluk ini terbentuk daripada zat halus (

athir) yang


tidak ada halangan bagi zat itu untuk menyerupai sesuatu yang dikehendaki. la juga

boleh menembusi sesuatu, yang tidak disekat atau dihalangi oleh bahan-bahan

udara, air dan sebagainya.

Makhluk-makhluk halus boleh berupa kepada bentuk yang mereka ingini dengan

izin Allah jua, dan boleh masuk atau keluar dari mana-mana bahagian tanpa

sekatan. Pada satu ketika isteri Rasulullah s.a.w. yang bernama Safiyyah

menziarahi baginda yang sedang beriktikaf di masjid. Ketika Safiyyah hendak

meninggalkan masjid baginda telah mengiringinya sampai ke pintu masjid. Pada

waktu yang sama datang dua orang lelaki daripada golongan Ansar Ialu memberi

salam. Rasulullah menjawab salam tadi dan berkata: "Sila kamu berdua masuk.

Dia ini ialah Safiyyah bin Hay". Mendengar kata Rasulullah, mereka berdua pun

mengucap

"Subhanallah" . Kemudian Rasulullah bersabda:


Sesungguhnya syaitan itu memasuki tubuh manusia menurut aliran darah.

Dan sesungguhnya aku takut syaitan itu akan mencampakkan sesuatu

dalam hati kamu berdua.


Peristiwa di atas terjadi pada bulan Ramadan. Mengirut kebiasaannya Rasulullah

s.a.w. sejak 21 hingga akhir bulan Ramadan akan berada di masiid siang dan

malam untuk beriktikaf. Pada satu malam Safiyyah berkunjung ke masjid kerana

sesuatu keperluan. Ketika pulang baginda menghantarnya hingga ke pintu masjid.

Dua orang Sahabat yang datang itu berlalu dengan cepat menyingkir diri setelah

melihat Rasulullah s.a.w. bersama seorang wanita, yang dirasakan mungkin bukan

mahramnya. Pada fikiran Sahabat tadi, dengan berbuat demikian, Rasulullah

s.a.w. tidak akan merasa malu bila berjumpa dengan mereka. Oleh sebab itu

Rasulullah s.a.w. menerangkan keadaan yang sebenar, menyatakan perempuan


Makhluk Halus Menurut Al-Quran dan As-Sunnah


10

yang bersamanya itu ialah isterinya. Baginda khuatir kalau silap faham atau rasa

curiga itu akan menimbulkan fitnah besar, lebih-lebih lagi sekiranya hal ini

terdengar oleh orang-orang munafik, seperti peristiwa yang telah menimpa Aishah,

pada peristiwa

HadithuI-ifq.


Walaupun demikian segala jenis makhluk halus tidak boleh menjelma menyerupai

Rasulullah s.a.w. Sebuah hadith riwayat Abu Hurairah menyebut bahawa

Rasulullah s.a.w. bersabda:


Barangsiapa melihat aku dalam tidur, maka sesungguhnya ia betul telah

melihat akan daku kerana syaitan itu tidak akan menjelma menyerupai akan

daku.


Sebuah hadis lain riwayat daripada Jabir r.a. telah berkata bahawa Rasulullah

s.a.w. telah bersabda:


Barangsiapa melihat akan daku dalam tidur, maka sesungguhnya ia telah

melihat akan daku. Maka sesungguhnya syaitan tidak berupaya menjelma

menyerupaiku.


Tentang jenis-jenis makhluk halus ini, Imam At-Tabrani telah meriwayatkan sebuah

hadis dengan katanya bahawa Rasulullah s.a.w. telah bersabda:


Jin itu ada 3 golongan. Satu golongan mempunyai sayap yang boleh

terbang di angkasa, satu golongan berupa ular dan satu golongan lagi

berpindah dan bertempat.

Makhluk Halus Menurut Al-Quran dan As-Sunnah


11

Abu Darda' telah meriwayatkan secara marfu' hadis yang berbunyi:

Allah menjadikan jin itu 3 golongan. Golongan ular, kala jeengking dan binatang

tanah, golongan semacam angin di udara dan satu golongan di atas mereka hisab

dan balasan. Dan Allah menciptakan manusia 3 jenis, satu jenis seperti binatang.

Dalam kitab

Gharaibu wa 'AjaibiiI-Jinn karangan AI-Qadi Baharuddin


menyebutkan tentang adanya sejenis jin yang separuh rupanya seperti manusia,

namanya Shaqq, kerjanya menghalangi orang yang musafir bersendirian dan

adakalanya membinasakan dia.

Sebuah Hadis riwayat daripada Muaz bin Jabal menyatakan bahawa Rasulullah

s.a.w. telah memberikan tamar sedekah kepadanya untuk dijaga. Tamar yang

diletakkan dalam sebuah bilik itu didapati semakin berkurangan setiap hari. Lalu ia

mengadu kepada baginda. Rasulullah s.a.w. memberitahu bahawa itu adalah

perbuatan syaitan Ialu menyuruhnya menunggu. Pada waktu malam dat.anglah

satu lembaga menyerupai gajah. Apabila tiba ke pintu, lembaga itu masuk melalui

celah-celah pintu setelah bertukar daripada rupa asalnya. Apabila ditangkap dan

diberi amaran untuk dibawa ke hadapan Rasulullah s.a.w., lembaga itu berjanji

tidak akan mengulangi perbuatannya lagi. Pada keesokan harinya apabila ditanya

oleh Rasulullah s.a.w. apakah yang telah dilakukan olehnya terhadap orang

tawanannya itu, Muaz berkata bahawa lembaga itu telah dilepaskan setelah ia

berjianii tidak akan datang lagi. Rasulullah s.a.w. menjawab bahawa lembaga itu

akan datang lagi dan menyuruh Muaz menunggu.

Pada malam yang kedua Muaz telah menunggunya dan menangkap lembaga tadi

tetapi melepaskannya apabila in merayu dan berjanji tidak akan datang lagi.

Pada malam ketiga lembaga tadi datang lagi Ialu ditangkap. Akhirnya ia dilepaskan

oleh Muaz setelah memberitahu kegunaan dua ayat AI-Quran, iaitu ayat al-Kursi

dan ayat di akhir surah al-Baqarah (Aamanarrasul). Jika ayat-ayat ini dibaca dalam

sebuah rumah, syaitan tidak akan datang ke rumah tersebut. Ayat kedua yang

dimaksudkan ialah

Surah al-Baqarah ayat 285:


Makhluk Halus Menurut Al-Quran dan As-Sunnah


12

Sebuah hadis lain yang diriwayatkan dari Ubai bin Kaab, menyatakan

bahawasanya ia mempunyai satu bekas berisi tamar dipertaruhkan kepadanya.

Tiba-tiba didapati isinya telah susut. Pada satu malam ia telah terjaga, tiba-tiba

terlihat bayangan seorang budak. Lalu ia memberi salam kepada budak tadi dan

dijawab salamnya. Apabila ditanya siapa dia yang sebenarnya, adakah jin atau

manusia. Lembaga itu menjawab mengatakan bahawa ia adalah jin. Ubai bin

Kaab meminta supaya lembaga itu menghulurkan tangannya. Apabila dihulurkan,

didapati tangan itu seperti tangan anjing begitu juga rambutnya. Bila ditanya

adakah jin dijadikan sedemikian rupa. Dijawab, bahawa bentuk jin adalah lebih

dahsyat daripada dirinya.

Berdasarkan ringkasan maksud hadis-hadis di atas, menunjukkan bahawa

makhluk-makhluk halus berupaya menjelmakan dirinya dalam berbagai-bagai

bentuk kecuali rupa Rasulullah s.a.w.

Imam Muslim meriwayatkan bahawa seorang pemuda kaum Ansar telah

membunuh ular dalam rumahnya Ialu ular itu mati. Rasulullah s.a.w. bersabda:


Sesungguhnya di Madinah ini terdapat golongan jin yang telah Islam. Maka

apabila kamu lihat sesuatu tanda pada mereka, maka berilah amaran tiga

hari. Jika ternyata kepada kamu sesudah itu, maka bunuhlah ia kerana

sesungguhnya dia itu syaitan.


Sebuah hadis lain yang diriwayatkan oleh Imam Muslim daripada Abi Said al-Khudri

yang telah menceritakan bahawa pada satu hari ia mempunyai seorang tamu.

Tiba-tiba tamu itu melihat ular dan hendak membanuhnya. Abu Said telah

melarangnya membunuh ular tadi dan menceritakan suatu cerita yang pernah

berlaku di rumahnya.

Di rumah itu ada seorang pemuda yang baru berkahwin. Kami, iaitu golongan

daripada Sabahat telah keluar kerana menggali parit (khandak). Pemuda itu

menyatakan keuzurannya kepada Rasulullah s.a.w. dan meminta diri untuk pulang.

Rasulullah s.a.w. telah membenarkannya untuk pergi selama sehari sahaja.

Baginda menyuruhnya membawa senjata kerana takut kalau pemuda itu diganggu

oleh Bani Quraizah. Pemuda itu pun mengambil senjatanya Ialu beredar pulang.


Makhluk Halus Menurut Al-Quran dan As-Sunnah


13

Setibanya di rumah, tiba-tiba didapati isterinya sedang berdiri di antara pagar pintu

rumahnya dengan pintu besar. Pemuda itu merasa cemburu dan mengacukan

lembing hendak menikam isterinya. Isterinya tampil ke pintu, menyuruhnya masuk

ke rumah untuk melihat apakah yang sebenarnya terjadi. Pemuda itu terus masuk

ke dalam. Didapati ada seekor ular besar berlegar di dalam hamparan, Ialu ular

tersebut dibunuhnya dengan lembing tadi. Kemudian ia pun membawa ular itu

keluar dan memacakkan ke tanah. Ketika nyawa ular itu hampir hilang, pokok di

hadapan rumahnya bergerak bergoyang-goyang. Pemuda itu meninggal dunia

tidak lama selepas ular itu mati.

Kami telah menemui Rasulullah s.a.w. dan menceritakan peristiwa yang berlaku.

Kami meminta kepada Rasulullah s.a.w. agar, Allah menghidupkan ular (jin) itu.

Rasulullah. s.a.w. telah bersabda:


Sesungguhnya di Madinah ini terdapat golongan jin yang telah Islam. Maka

apabila kamu melihat sesuatu tanda pada mereka, maka berilah amaran tiga

hari. Jika ternyata kepada kamu sesudah itu, maka bunuhlah ia kerana

sesungguhnya dia itu syaitan.


Seperti yang dijelaskan bahawa makhluk-makhluk halus itu ada 3 jenis, iaitu jin,

syaitan dan iblis. Di antara jin-jin tersebut, ada yang beragama Islam, Yahudi,

Kristian, Majusi dan ada yang menganut bermacam-macam penyembahan dan

kepercayaan seperti manusia juga.

Syaitan lebih rendah martabatnya dariada jin dan ifrit kerana hidup mereka sematamata

untuk menganggu dan membinasakan makhluk-makhluk Allah. Makhlukmakhluk

halus merupakan makhluk-makhluk yang hidup mempunyai roh yang

membolehkan mereka hidup berketurunan. Mereka mempunyai batasan umur

yang telah ditetapkan oleh Allah seperti manusia juga. Jin akan mati apabila tiba

ajalnya, tetapi umur syaitan (keturunan iblis) adalah panjang yang hanya akan

berakhir dengan tiupan sangakala pertama.

Dalam peristiwa yang menyebabkan iblis dilaknat dan dihukumkan kafir oleh Allah,

iblis telah memohon kepada Allah agar umurnya juga keturunannya dipanjangkan

seperti yang termaktub dalam

Surah al-Hijr ayat 36.


Wahai Tuhanku, (kalau demikian) berilah aku tangguh sampai hari mereka

akan dibangkitkan.


Allah telah memperkenankan permohonannya dengan firmannya seperti yang

termaktub dalam

Surah al-Hijr ayat 37 & 38:


Makhluk Halus Menurut Al-Quran dan As-Sunnah


14


Dia (Allah) berfirman: Maka sesungguhnya engkau adalah dari mereka yang

diberi tangguh, sampai hari waktu yang ditentukan.


Jelasnya iblis dan keturunannya, iaitu syaitan tidak akan mati hingga hari kiamat.

Ini berbeza dengan had umur jin yang akan mati apabila tiba masanya seperti yang

telah ditetapkan oleh Allah.


2.0 QARIN


Qarin ialah perkataan Arab yang bermakna teman atau rakan. Istilah qarin di sini

bermaksud roh-roh jahat dari kalangan makhluk-makhluk halus yang mengiringi

kelahiran seseorang bayi. Kewujudan qarin ini ialah untuk menggoda manusia,

menampakkan hal-hal yang buruk, dan yang jahat-jahat seolah-olah baik pada

pandangan mata manusia. Qarin sentiasa berusaha lintuk menjerumuskan

manusia dengan mengajak mereka melakukan kemungkaran dengan cara

menggoda, merayu, memujuk dan menipu. Semua manusia mempunyal qarin

sama ada ia nabi atau orang yang alim.

Dalam surah al-An'am ayat 112 Allah s.w.t. berfirman:


Dan demikianlah kami jadikan bagi setiap nabi itu musuh dari jenis manusia

dan jin, sebahagian daripada mereka membisikkan kepada yang lain

perkataan yang indah-indah untuk menipu.


Rasulullah s.a.w. pernah bersabda yang berbunyi:


Tidaklah salah seorang daripada kamu (yang lahir ke dunia) melainkan dia

telah dipertemankan dengan scorang kawannya daripada jin dan seorang

kawannya daripada kalangan malaikat. Sahabat bertanya: Adakah engkau

Makhluk Halus Menurut Al-Quran dan As-Sunnah


15


juga wahai Rasulullah? Baginda menjawab: Dan saya pun. Akan tetapi

Allah menolong saya daripada gangguannya, maka tidaklah ia mendorong

saya, kecuali kepada kebaikan.


Tersebut dalam al-Quran tentang tugas-tugas malaikat. Di antara mereka ada yang

tugasnya mencatat amalan makhluk setiap hari, mencatat segala ucapan, dan ada

yang membawa wahyu kepada rasul-rasul dan nabi-nabi. Ada pula yang menjadi

duta-duta. Ada pula yang bertugas memelihara al-Quran, ada yang menjaga

syurga dan ada yang menjaga neraka. Di antara mereka juga ada yang sentiasa

berdoa siang dan malam, memuji-muii Allah dan bersujud. Ada pula yang sentiasa

berdoa agar makhluk yang taat kepada Allah diberi keampunan. Tersebut juga

dalam al-Quran tentang adanya malaikat yang datang membawakan ilham kepada

Maryam bahawa dia akan diberi putera, atau yang kelihatan oleh Rasulullah s.a.w.

ketika beliau mula-mula meneriina wahyu. Disebut juga tentang malaikat yang

bersayap, satu-satu, dua-dua, tiga-tiga dan empat-empat.

Tersebut juga dalam Al-Qu'ran bahawa malaikat yang datang membawa wahyu

kepada rasul-rasul itu namanya Jibril, yang juga disebut

Ruhul-Amin dan Ruhul-


Quds

. Manusia yang sentiasa beriman dan istiqamah (tetap hati) akan didatangi


oleh malaikat-malaikat untuk menghilangkan rasa takut dan dukacita mereka.

Dalam peperangan Badar malaikat telah datang menolong orang-orang Islam,

sampai 3,000 malaikat jumlahnya.

Dijelaskan juga dalam hadis-hadis bahawa malaikat-malaikat itu memberi ilham

yang baik kepada manusia, yang melahirkan keteguhan semangat dan iman.

Ketika manusia diberi ilham yang baik oleh malaikat atau was-was yang buruk oleh

syaitan, maka yang menerima ilham atau was-was itu bukanlah badan kasar,

melainkan roh manusia jua

. Tidak ada seorang pun yang dapat melihat dengan


matanya sama ada malaikat atau syaitan yang datang memberi ilham atau waswas,

melainkan pengaruh mereka itu masuk ke dalam jiwa atau perasaan orang

yang berkenaan. Kenyataan ini dikuatkan oleh sebuah hadis yang diriwayatkan

oleh Termizi, an-Nasa'i, demikian bunyinya;


Sesungguhnya dari syaitan ada semacam gangguan kepada anak Adam,

dan dari malaikat pun ada pula. Adapun gangguan syaitan ialah menjanjikan

kejahatan dan mendustakan kebenaran, dan sentuhan malaikat ialah

menjanjikan kebaikan dan menerima kebenaran. Maka barang siapa

merasai yang demikian, dia hendaklah mengetahui bahawa perkara itu dari

Makhluk Halus Menurut Al-Quran dan As-Sunnah


16


Allah, dan terima kasihlah ia kepadanya. Tetapi kalau didapatinya yang lain,

maka dia hendaklah berlindung kepada Allah dari syaitan yang direjam.

Kemudian ia membaca: Syaitan menyuruh menjanjikan kamu kefakiran dan

menyuruh kamu melakukan kekejian.


Di bawah ini diperturunkan lagi dua buah hadis untuk menguatkan keterangan

tentang ada qarin yang menemani setiap manusia.


Telah berkata Ummul Mukminin As-Sayyidah Aishah binti As-Siddiq:

Bahawasanya Rasulullah s. a. w telah keluar dari sisinya pada satu malam,

tiba-tiba berlakulah satu tiupan (syaitan) terhadapnya. Maka Rasulullah pun

datang melihat perkara yang sedang saya lakukan. Baginda bertanya:

Apakah ang terjadi Aishah? Maka saya menjawab: Apa halnya saya, tidak

diberi daya sebagaimana yang dikurniakan kepada engkau? Jawab

Rasulullah s.a. w.: Adakah syaitanmu telah datang. Maka saya menjawab:

Wahai Rasulullah. Adakah syaitan bersamaku? Jawab baginda: Ya. Saya

bertanya lagi: Adakah terjadi pada tiap manusia. Jawab baginda: Ya. Maka

saya pun bertanya: Adakah juga berlaku atasmu wahai Rasulullah. Jawab

Rasulullah: Ya tetapi Tuhanku memelihara akan daku hingga aku selamat

daripda tipu dayanya.

Makhluk Halus Menurut Al-Quran dan As-Sunnah


17


Sesungguhnya tidak ada seorang daripada manusia (yang dilahirkan)

melainkan dikembari Allah seorang jin sebagai kawan.


Jelasnya bahawa setiap orang itu mempunyai qarin. Maksud qarin di sini ialah

syaitan yang sentiasa berusaha untuk menyesatkan manusia. Di antara qarin dan

manusia, perbezaannya ialah manusia adalah seumpama bahan tunggangan,

manakala qarin (iblis dan syaitan) tadi adalah penunggangnya. Demikianlah,

perbandingan yang diberi oleh Rasulullah s.a.w.

Maksud menunggang atau memperkosa di sini bukanlah seumpama manusia itu

menunggang kuda, menjadikan syaitan itu seumpama seorang penunggang yang

sentiasa berada di atas jasad manusia dalam keadaan yang tidak dapat dilihat.

Maksud sebenar hadis ini ialah iblis dan syaitan itu sentiasa berazam dan berusaha

supaya manusia menurut kehendaknya. Banyak diantara mereka yang terpedaya

dengannya sehingga menjadikan manusia itu memandang benda-benda yang baik

itu buruk dan yang buruk itu baik serta menarik, cantik serta mengghairahkan,

lantas mereka menentang perintah Allah s.w.t. Mereka inilah golongan yang

menjadi bahan tunggangan qarin tadi.

Gambaran godaan iblis dan syaitan terhadap manusia dijelaskan oleh Rasulullah

dalam sebuah hadis yang bermaksud bahawa seseorang itu apabila hendak

menganut agama Islam, iblis akan menggoda dan menipu manusia. Syaitan akan

bertanya adakah mereka hendak meninggalkan agama asal mereka, iaitu agama

yang telah dianuti oleh bapa-bapa dan keturunan mereka sejak dahulu kala lagi.

Ketika manusia hendak berhijrah, iblis dan syaitan bertanya, adakah mereka

sanggup meninggalkan tanahair yang telah mereka diami sejak dahulu kala.

Adakah mereka akan meninggalkan langit atau tempat mereka berlindung.

Padahal tempat yang hendak dituju belum pasti dapat menjamin kebahagiaan

mereka. Begitu juga halnya ketika manusia hendak berjihad ke jalan Allah. Iblis

dan syaitan menakut-nakutkan manusia supaya mereka sayangkan dunia yang

begitu indah termasuk harta benda yang mereka miliki. Kemudian dibisikkan dalam

hati mereka adakah mereka sanggup melihat isteri-isteri dikahwini oleh orang lain.

apabila mereka mati ketika berjihad. Harta yang ditinggalkan akan dibahagi-bahagi

untuk orang yang masih hidup. Orang lain bersuka ria menikmati harta

peninggalan. Isteri yang ada berkahwin lain. Perjuangan seumpama ini adalah

merugikan.


Makhluk Halus Menurut Al-Quran dan As-Sunnah


18


Sesungguhnya syaitan itu duduk mengganggu manusia dengan berbagaibagai

cara. Ia duduk melakukan gangguan kepada manusia dengan alasan

Islam. Lalu ia berkata: "Apakah kamu masuk Islam, dan meninggalkan

agama kamu dan agama nenek-moyang kamu? Tetapi manusia itu

menentangnya dan masuk Islam. Lalu syaitan itu duduk menganggu

manusia dengan jalan hijrah ". Syaitan berkata: "Apakah kamu hendak

hijrah, meninggalkan bumi dan langitmu? Tetapi manusia itu menentang

dan berhijrah. Kemudian syaitan itu duduk dan menganggu manusia dengan

jalan jihad dan berkata: Apakah. kamu akan berjihad sedangkan jihad itu

menghilangkan nyawa dan harta. Kamu akan terbunuh. Maka isteri kamu

akan dikahwini oleh orang lain, manakala harta-harta kamu akan dibahagibahagikan.

Tetapi manusia tetap menentang syaitan dan terus berjihad.


Begitulah gambaran ringkas atas tamsil yang terjadi diantara manusia dan qarinnya

atau denan syaitan lain. Hanya manusia yang leka dan sesat sahaja yang akan

terpedaya dengan qarinnya yang boleh diperintah dan dipacu menurut

kehendaknya. Mereka inilah yang akan menjadi kuda tunggangan iblis dan syaitan.

Inilah jawapan Allah s.w.t. ketika iblis bersumpah akan membinasakan manusia

seperti yang tersebut dalam

Surah al-Hijr ayat 42.


Sesungguhnya hamba-hambaku tidak ada kekuasaan bagimu atas mereka

kecuali orang yang mengikut kamu iaitu orangorang yang sesat.


Selain gangguan qarin, Imam Muslim meriwayatkan dalam kitab sahihnya bahawa

Rasulullah s.a.w. ada bersabda, yang bermaksud bahawa tidak ada anak Adam

yang dilahirkan ke dunia ini yang tidak diganggu oleh syaitan kecuali Isa

'alaihissalam dan ibunya Maryam berdasarkan firman Allah dalam

Surah Ali


Imraan ayat 36

.


Sesungguhnya aku melindungi akan dia (Maryam) serta anak keturunannya

daripada syaitan yang direjam.


Lantaran gangguan-gangguan yang sedia menunggu itu maka Allah menyuruh

supaya dibacakan azan (bang) di telinga kanan dan (qamat) di telinga kiri sebaikbaik

seorang bayi itu dilahirkan yang salah satu tujuannya untuk mengelakkan

daripada gangguan iblis dan syaitan.

Dari Abu Rafi r.a. (bekas hamba yang dimerdekakan oleh Rasulullah s.a.w.) ia

berkata:


Makhluk Halus Menurut Al-Quran dan As-Sunnah


19


Aku lihat Rasulullah s.a.w. membaca azan salat di telinga Husain bin Ali

ketika Fatimah r.a. melahirkannya.


Sebuah hadis lain, dari Husain bin Ali r.a. ia berkata bahawa Rasulullah s.a.w. ada

bersabda:


Siapa yang melahirkan anak lalu bayi yang dilahirkan itu diazankan pada

telinga kanan dan diqamatkan pada telinga kirinya, nescaya ummu sibyan

(jin yang menganggu kanak-kanak) tidak akan menganggunya.


Sehubungan dengan gangguan-gangguan ini, Imam Bukhari dalam kitab Sahihnya

meriwayatkan bahawa.Rasulullah s.a.w. ada bersabda yang berbunyi:


Apabila malam meliputi (atau apabila malam menyelubungi) maka cegahlah

anak-anak kamu, kerana sesungguhnya syaitan-syaitan itu berkeliaran

ketika itu. Maka apabila luputlah satu ketika daripada Isyak, maka berilah

kebebasan kepada mereka, selak pintu kamu serta sebut nama Allah dan

padamkan lampu serta sebut nama Allah, dan tudunglah bekas-bekas

minuman kamu dan sebut nama Allah, dan tutuplah bekas-bekas makanan

dan menyebut nama Allah biarpun bekas itu telah ditudungi atau direntangi

sesuatu ke atasnya.


Jelasnya anak-anak kecil perlu berada dalam rumah pada waktu maghrib. Jangan

biarkan mereka berada di luar rumah kerana pada masa itu segala jeris makhluk

halus sedang keluar dari tempat kediaman masing-masing untuk mencari rezeki

sambil mengenakan mangsanya.

Hakikatnya, malam bukan masa untuk manusia keluar dari rumah seperti yang

seharusnya dilakukan pada waktu siang. Malam adalah untuk berehat,

menenangkan fikiran dengan mengingati Allah, bukan untuk berkeliaran di luar

rumah seperti yang dijelaskan dalam

Surah Yunus ayat 67.


Makhluk Halus Menurut Al-Quran dan As-Sunnah


20


Dialah yang menjadikan malam bagi kamu supaya kamu beristirehat

padanya dan menjadikan siang terang benderang. Sesungguhnya pada

yang demikian itu terdapat tanda-tanda kekuasaan Allah bagi orang yang

mendengar.


Rasulullah s.a.w. menyuruh supaya setiap orang mengurangkan keluar pada waktu

malam kerana pada waktu malam segala kejahatan buruk boleh terjadi tanpa

diduga.

Keluar pada malam itu tidak digalakkan kecuali sebab-sebab tertentu. Apatah lagi

jika keluar seorang diri. Dalam hal ini Rasulullah s.a.w. ada bersabda:


Andainya manusia itu tahu apa yang terjadi ketika berseorangan, seseorang

itu tidak akan berjalan bersendirian biarpun satu malam buat selamalamanya.


Menurut kepercayaan keagamaan orang Mesir pada zaman lampau, qarin ialah

makhluk kedua dalam setiap individu, atau secara umumnya sebagai teman, rakan

dan syaitan. Dengan kata lain, qarin umumnya dipercayai sebagai hantu, syaitan

atau jin yang lahir bersama-sama bayi dan akan menjadi teman sepanjang hidup.

Kepercayaan orang-orang Islam di Afrika Utara terhadap qarin berkait rapat dengan

kepercayaan orang-orang Mesir. Jin yang terdiri daripada jantina yang berlainan

menjadi rakan pada roh. Sekiranya bayi yang lahir itu lelaki, maka qarin itu

dianggap sebagai kakak, begitulah sebaliknya. Qarin dikatakan tidur dengan

kembarannya dan mempunyai kaitan dalam tidurnya yang dikenali sebagai mimpi.

Seorang yang sedang tidur dikatakan pengaruh qarinnya lebih kuat daripada orang

itu.

Dibandingkan dengan jumlah makhluk-makhluk lain, jumlah manusia adalah yang

terkecil. Nisbah bilangan manusia hanya 1 %, bilangan jin 9% manakala malaikat

ialah 90%. Rasulullah s.a.w. ada bersabda yang berbunyi:


Makhluk Halus Menurut Al-Quran dan As-Sunnah


21


Sesungguhnya Allah mencipta malaikat dan jin juga manusia 10 bahagian.

Kadar malaikat 9 bahagian, jin dan manusia satu bahagian. Allah ciptakan

dari satu bahagian itu dipecahkan kepada 10 bahagian. 9 bahagian

daripadanya adalah bilangan jin dan hanya satu bahagian sahaja bilangan

manusia.


3.0 IFRIT


Ifrit ialah nama bagi segolongan jin kafir yang di antara mereka diberi kekuatan dan

kepintaran oleh Allah s.w.t. yang ampunya hati busuk terhadap manusia.

Dalam peristiwa antara Nabi Sulaiman dan Ratu Balqis, termaktub dalam al-Quran

tentang kisah burung Hud-hud yang memberitahu kepada Nabi Sulaiman tentang

adanya seorang raja perempuan di negeri Saba', yang terletak di selatan

semenanjung Arab. Dalam

Surah an-Nahl ayat 34 diceritakan tentang kesuburan


tanah Saba' yang dapat mengeluarkan hasil bumi berlipat ganda. Ratu Saba' yang

bernama Balqis mempunyai singahsana yang diperbuat daripada emas,

bertatahkan ratna mutu maknikam dan batu permata yang mahal-mahal. Dikatakan

bahawa nama ayahnya ialah Shurahil, ibunya daripada bangsa jin bukan manusia.

Menurut Ath-Tha'labi dan al-Hafiz Ibn Kathir, bapa Ratu Balqis adalah raja besar. la

enggan berkahwin dengan seorang perempuan Yaman. la telah jatuh cinta dengan

seorang perempuan jin namanya Rayhanah binti As-Sakn dan melahirkan Ratu

Balqis. Nama yang dipilih oleh ibunya untuk Ratu Balqis ialah Talqamah.

Setengah pendapat mengatakan Balqamah.

Burung Hud-hud telah memberitahu Nabi Sulaiman bahawa Ratu Balqis dan

kaumnya sujud kepada matahari

(an-Naml ayat 24). Diterangkan juga bahawa


biarpun kepercayaan mereka kepada Allah itu ada, namun yang mereka utama

ialah penyembahan terhadap matahari. Syaitan telah memesongkan kepercayaan

mereka. Mereka telah dipujuk-pujuk, dirayu oleh iblis dan syaitan hingga mereka

terpedaya. Mereka merasakan bahawa amalan dan kepercayaan yang mereka

lakukan itu adalah amalan yang baik dan benar.

Mendengarkan berita Hud-hud itu, Nabi Sulaiman telah berjanii akan menyelidiki

kebenaran kata-kata tersebut. Setelah itu Nabi Sulaiman telah memerintahkan

Hud-hud menghantar surat kepada Ratu Balqis. Baginda telah memanggil


Makhluk Halus Menurut Al-Quran dan As-Sunnah


22

pembesar-pembesarnya apabila menerima surat yang menyuruhnya tunduk dan

tidak membesarkan diri itu. Ratu Balqis mengatakan bahawa surat tersebut adalah

surat mulia dari seorang raja yang besar lagi perkasa, yang memakai nama Allah

yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani. Para pembesar sepakat menjawab

bahawa mereka mempunyai kelengkapan yang kuat dan cukup namun demikian

segala keputusan terletak pada ratu sendiri.

Ratu Balqis telah mengambil keputusan untuk memberi hadiah kepada Nabi

Sulaiman

(an-Naml ayat 35), kerana menurut kebiasaannya hadiah itu boleh


mempengaruhi keputusan seseorang. Menurut tafsir Ibn Abbas, Ratu Balqis

berkata kepada para pembesarnya kalau hadiah itu diterima ini menunjukkan

bahawa Nabi Sulaiman itu hanya seorang raja dan perlu diperangi. Jika hadiah itu

ditolak ini menunjukkan bahawa ia adalah seorang yang perlu diikuti. Nabi

Sulaiman telah menolak hadiah tersebut dan mengancam akan memerangi Ratu

Balqis.

Setelah utusannya kembali semula ke Saba', Ratu Balqis merasakan bahawa

kerajaannya tidak berupaya hendak melawan Nabi Sulaiman. Tidak ada faedahnya

kalau ia bersikap membesarkan diri. Kemudian baginda memerintahkan utusan itu

kembali semula mengadap Nabi Sulaiman dengan berita ia akan segera datang

bersama raja-raja dalam negerinya untuk mendapatkan keterangan yang lebih

lanjut tentang agama yang diperkatakannya itu.

Setelah itu baginda pun memerintahkan pengawal-pengawal istana mengemas

singahsana yang diperbuat daripada emas padu bertatahkan maknikam, batu

zamrud, zabarzad dan mutiara itu untuk disimpan dalam sebuah peti besar tujuh

lapis dan disuruh kunci serta dipelihara dengan baik agar tidak ada yang mendekati

duduk di atasnya atau melihatnya sehingga ia kembali dari menemui Nabi

Sulaiman. Kemudian baginda pun keluar menuju ke Sham bersama-sama

rombongannya.

Semasa Ratu Balqis dalam perjalanan menuju ke istana Nabi Sulaiman, dalam

masa yang sama, Nabi Sulaiman telah memerintahkan jin-jin melaporkan

perjalanan tersebut. Setelah beberapa hari sahaja lagi rombpngan itu akan tiba ke

istana Nabi Sulaiman, baginda telah bertanya kepada orang-orang besarnya jika

ada di antara mereka yang boleh membawa singgahsana Ratu Balqis ke tempat

Nabi Sulaiman sebelum ia datang menyerah diri menerima agama yang

didakwahkan. Mendengarkan pertanyaan tersebut salah satu ifrit telah berjanji

bahawa ia akan membawa singahsana Ratu Balqist sebelum Nabi Sulaiman berdiri

dari tempat duduknya. Ifrit berjanii dengan mengatakan bahawa yang dikatakan itu

adalah benar. Singahsana tersebut tidak akan rosak, tidak akan terdapat cacat

cela barang sedikit pun terhadap singahsana tersebut biarpun antara Palastin dan

Saba itu jaraknya beratus-ratus batu seperti yang tersebut dalam al-Quran,

Surah


an-Naml ayat 38 & 39

.


Makhluk Halus Menurut Al-Quran dan As-Sunnah


23


(Nabi Sulaiman) berkata, wahai orang-orang besar, siapakah di antara kamu

yang akan membawakan singahsahanya sebelum dia datang kepadaku

dalam keadaan berserah diri. Berkata ifrit (yang cerdik) daripada bangsa jin,

aku akan datangkan kepadamu sebelum engkau berdiri dari tempat

dudukmu, dan sesungguhnya aku berupaya dan boleh dipercayai untuk

melakukan demikian.


Mendengarkan janji ifrit sedemikian rupa, seorang lelaki alim ahli kitab bernama

Asif bin Burkhya, yang dikatakan sebagai setiausaha peribadi Nabi Sulaiman telah

sanggup mendatangkan singahsana tersebut sebelum mata Nabi Sulaiman

berkelip. Kesanggupan ini termaktub dalam

Surah an-Naml ayat 40:


Berkata seorang yang mempunyai ilmu dari al-Kitab, Aku akan datangkan

singgahsana itu kepadamu sebelum matamu berkelip. Maka setelah

dilihatnya singgahsana itu terletak di hadapannya, iapun berkata: Ini adalah

kurnia Tuhanku untuk menguji aku apakah aku bersyukur atau mengingkari

(alam nikmatnya). Dan barang siapa yang bersyukur, maka sesungguhnya

ia bersyukur untuk dirinya dan barang siapa yang ingkar, maka

sesungguhnya Tuhanku Maha Kaya, Lagi Maha Mulia.


Terdapat berbagai-bagai riwayat tentang lelaki ahli al-Kitab yang sanggup

membawa singahsana Ratu Balqis dalam sekelip mata yang mencabar keupayaan

ifrit tadi. Selain nama Asif tadi, ada riwayat mengatakan bahawa orang tadi ialah

Nabi Hidir, manakala riwayat lain pula mengatakan bahawa orang itu sebenarnya

ialah Nabi Sulaiman sendiri.

Biar apa perbezaan riwayat mengenainya, maksud sebenar yang perlu difahami di

sini ialah ifrit yang tersebut dalam al-Quran ini adalah daripada jenis jin yang bijak

dan mempunyai keupayaan luar biasa, yang umumnya kebijaksanaan seperti ini

tidak dapat ditandingi atau dilakukan oleh manusia biasa. Namun demikian


Makhluk Halus Menurut Al-Quran dan As-Sunnah


24

berdasarkan peristiwa tersebut ternyata bahawa manusia yang berilmu itu lebih

bijak dan berupaya mengalahkan kekuatan ifrit yang begitu perkasa dan bijaksana.

Jelasnya bahawa ifrit adalah daripada golongan jin. Di antara mereka ada yang

bijak dan tidak bijak. Namun demikian, umumya tabiat ifrit adalah untuk

merosakkan manusia. Menurut sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah

ifrit pernah datang untuk menggoda supaya Rasulullah terputus daripada

mengerjakan sembahyangnya:


Sesungguhnya ada satu ifrit daripada golongan jin mencuba ke atasku (lalu

melintas di hadapanku) malam tadi untuk mengoda agar sembahyangku

putus.


4.0 IBLIS


Terdapat banyak pendapat yang berbeza-beza tentang iblis sama ada berasal

daripada jin atau malaikat. Ada riwayat yang mengatakan bahawa iblis itu asalnya

daripada golongan malaikat dan apabila ia engkarkan Allah, Allah telah

melaknatnya dan dihukumkan kafir Ialu menjadi iblis. i

Menurut pendapat yang lain iblis itu adalah daripada golongan malaikat yang

dinamakan al-jinn, yang dijadikan daripada api yang sangat panas. Manakala

malaikat itu dijadikan daripada cahaya. Namanya menurut bahasa Siryaniyyah

ialah Azazil. Dalam bahasa Arab namanya ialah

al-Harith (penjaga). Dinamakan


al-Harith

kerana iblis itu asalnya adalah penjaga syurga dan ketua Iangit dunia


yang berkuasa di bumi dan di syurga. Iblis asalnya daripada malaikat yang paling

patuh, rajin dan banyak ilmu serta berkuasa di antara langit dan bumi.

Kedudukannya yang begitu mulia telah menyebabkannya takabur Ialu engkarkan

perintah Allah seperti yang tersebut dalam al-Quran yang akhirnya menjadi iblis.

Menurut Ibn Mas'ud, iblis itu merupakan satu kabilah daripada kalangan malaikat

yang dipanggil jinn. Dinamakan jinn, nisbah kepada syurga

(al-jannah) kerana ia


adalah penjaga syurga.

Menurut satu pendapat lain, jin adalah makhluk yang telah mendiami bumi. Pada

satu ketika terjadilah pembunuhan antara mereka menyebabkan perbuatanperbuatan

jahat begitu meluas.

Allah s.w.t. telah mengutus malaikat yang dikepalai oleh iblis memerangi mereka.

Ketika itu iblis adalah penjaga syurga. Bila ia berjaya menghapuskan jin, ia merasa

bangga diri dan berkata dalam hatinya:


Makhluk Halus Menurut Al-Quran dan As-Sunnah


25


Sesungguhnya aku telah melakukan sesuatu yang tiada seorang pun boleh

melakukannya. Allah tidak menugaskan daku dengan urusan ini kecuali

kerana keistimewaanku ke atas seluruh malaikat.


Iblis tidak memberitahu perkara yang terlintas dalam hatinya kepada sebarang

malaikat. Tetapi Allah amat mengetahui apakah yang ada dalam hatinya. Inilah

yang dikatakan oleh Allah kepada para malaikat, seperti yang termaktub dalam


Surah al-Baqarah ayat 30:


Sesungguhnya aku lebih mengetahui apa yang kamu semua tidak tahu.


Ayat ini bermaksud bahawasanya Allah s.w.t. mengetahui perkara atau maksud

yang terlintas dalam diri iblis, iaitu rasa tinggi diri dan tekad tidak mahu sujud

kepada Nabi Adam iaitu sujud kerana memuliakan ciptaan Allah. Sejak kejadian

itu, jadilah iblis dan keturunannya musuh ketat bagi Adam dan keturunannya hingga

hari kiamat. Tersebut dalam

Tafsfr Fi-ZilaliI-Quran dalam tafsiran ayat 34 surah


al-Baqarah;


dinyatakan bahawa iblis bukan daripada jenis malaikat, tetapi ketika kejadian itu

berlaku iblis berada di kalangan malaikat. Andainya iblis itu daripada jenis malaikat

nescaya iblis tidak engkarkan perintah Allah. Sifat malaikat yang utama ialah tidak

melakukan maksiat atau engkarkan Allah. Malaikat sentiasa melakukan segala

yang diperintahkan seperti firman Allah dalam

Surah at-Tahrim ayat 6:


Mereka tidak mengingkari Allah terhadap apa yang diperintahkan kepada

mereka dan melakukan apa yang disuruh.


Iblis adalah dari golongan jin menurut nas al-Quran, yang dijadikan daripada api

yang panas. Keterangan ini dapat menolak pendapat yang mengatakan bahawa

iblis itu daripada golongan malaikat.


Makhluk Halus Menurut Al-Quran dan As-Sunnah


26

Dengan keterangan ini jelas menunjukkan bahawa pendapat yang mengatakan iblis

itu daripada keturunan jin, bukan daripada malaikat adalah lebih meyakinkan.

Kenyataan tersebut dapat dibuktikan sebagaimana berikut:

i. Berdasarkan firman Allah dalam

Surah al-Kahfi ayat 50:


Dan ingatlah ketika kami berfirman kepada para malaikat, sujudlah kamu

kepada Adam. Maka sujudlah mereka kecuali iblis. Dia adalah daripada

golongan jin, maka dia menderhaka perintah Tuhannya.


ii. Berdasarkan kata-kata iblis sendiri kepada Allah s.w.t. tentang asal usul

kejadiannya yang dianggap lebih mulia daripada kejadian anak Adam, seperti yang

tersebut dalam

Surah al-A'raf ayat 12:


Ia berkata, aku lebih mulia daripadanya, Engkau jadikan daku daripada api

dan Kau jadikan dia daripada tanah.


iii. Sifat malaikat seperti yang termaktub dalam al-Quran adalah sentiasa taat

kepada perintah Allah seperti yang tersebut dalam Surah at-Tahrim ayat 6:

iv. Asal kejadian kedua-duanya berlainan. Malaikat dijadikan daripada cahaya

manakala iblis dijadikan daripada api yang sangat panas.

vi. Iblis beranak pinak. Hal ini tidak terjadi pada kalangan malaikat.

Dalam kitab

al-Jinn WaI-Afirit karangan Muhammad Kamil Hasan al-Muhami


disebutkan bahawa kebanyakan ahli tafsir dan para cendiakawan Arab mengatakan

bahawa iblis adalah bapa jin. Manakala ulamak Masihi dan Yahudi menyangkal

pendapat ini. Kalau iblis itu bapa jin, pastinya ia mempunyai isteri. Tentang isteri

jin ini tidak ada tersebut dalam mana-mana sumber. Dalam al-Quran,

Surah al-


Kahfi ayat 50

ada menyebutkan tentang zuriat iblis tetapi tidak menyebut tentang


isteri iblis:


Makhluk Halus Menurut Al-Quran dan As-Sunnah


27


Dan (ingatlah) ketika Kami berfirman kepada para malaikat: Sujudlah kamu

kepada Adam, maka sujudlah mereka kecuali iblis. Dia. adalah dari

golongan jin, maka ia menderhakai perintah Tuhannya. Patutkah kamu

mengambil dia dan turun temurunnya sebagai pemimpin selain daripadaku,

sedang mereka adalah musuhmu? Amat buruklah iblis itu sebagai

pengganti (Allah) bagi orang-orang yang zalim.


5.0 SYAITAN


Syaitan adalah golongan jin yang menderhaka, sombong, pengacau dan fasik.

Allah s.w.t. telah memberi amaran kepada orang yang beriman supaya tidak

mengikut jejak langkah syaitan, kerana syaitan itu sentiasa menggoda dan

menyuruh manusia supaya melakukan kejahatan, seperti yang jelas tersebut dalam


Surah an-Nur ayat 21:


Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mengikuti langkahlangkah

syaitan. Barang siapa yang mengikuti langkah-langkah syaitan,

maka sesungguhnya syaitan itu menyuruh mengerjakan perbuatan yang keji

dan yang mungkar.


Dari awal lagi Allah s.w.t. telah memberi peringatan kepada manusia bahawa

syaitan itu adalah musuh. Oleh sebab itu manusia mesti menganggapnya sebagai

musuh. Dalam

Surah Faatir ayat 6 Allah berfirman:


Sesungguhnya syaitan itu musuh bagi kamu, maka anggaplah ia musuh,

kerana sesungguhnya syaitan itu hanya mengajak golongannya supaya

menjadi penghuni api yang menyala.


Dalam

Surah al-An'am ayat 112 & 113, perkataan syaitan juga dirujuk kepada


manusia yang bersifat atau kelakuannya seperti syaitan.


Makhluk Halus Menurut Al-Quran dan As-Sunnah


28


Dan demikian juga, Kami jadikan bagi setiap nabi itu musuh iaitu syaitansyaitan

yang terdiri daripada jenis manusia dan jin, sebahagian daripada

mereka membisikkan kepada sebahagian yang lain perkataan yang indahindah

untuk menipu.


Selain itu dalam

Surah al-Baqarah ayat 14, perkataan syaitan juga dirujuk kepada


pemimpin-pemimpin kaum munafik dan kafir kerana mereka itulah yang telah

menyesatkan pengikut-pengikut mereka:


Dan bila mereka pergi mendatangi syaitan-syaitan mereka (pemimpin),

mereka berkata: Sesungguhnya kami tetap sependirian dengan kamu, kami

hanya berolok-olok.


Syaitan juga dirujuk kepada sesuatu yang kotor, busuk atau penyakit sebagaimana

yang tersebut dalam sebuah hadis yang berbunyi:


Ya Allah, sesungguhnya kami berlindung kepada Engkau daripada syaitan

jantan dan betina.

Al-khubth

(syaitan jantan) dan Al-khabaith (syaitan betina) adalah bakteria atau

bibit penyakit yang banyak terdapat di tempat-tempat kotor seperti tandas

No comments:

Post a Comment