Dengan nama Allah s.w.t.
yang Maha Agung, Maha Pemurah, Maha Pengasih, Maha Penyayang, Maha Pengampun dan
segala Puji-pujian serta Kebesaran yang selayak dengan Kekuasaan-Nya yang
mengandungi Keberkatan, Kelazatan, Kemanisan, Ketenangan dan Ketenteraman yang
tidaklah tersembunyi kepada orang yang pernah menyebut nama yang suci itu dan
pernah mencintai-Nya buat beberapa lama.
Sabda junjungan Agung
kita semua umat Islam Baginda Rasulullah s.a.w: (Sampaikanlah apa yang kamu dapat daripadaku walau hanya satu
ayat)
Abul-Laits Assamarqandi meriwayatkan dengan sanadnya dari
Ibn Abbas r.a. berkata: "Tiada seorang mukmin mempunyai kedua ibu bapa lalu ia
pagi-pagi ia taat dan baik pada keduanya melainkan Allah s.w.t. membukakan untuknya daun
pintu syurga, dan tidak mungkin Allah
s.w.t. ridho padanya jika salah satu ibu atau bapanya murka kepadanya
sehingga mendapat ridho dari keduanya. Ditanya: Meskipun orang tua itu zalim?
Jawabnya: Meskipun zalim. Dan didalam hadis marfu' ada tambahan: Dan tiada
pagi-pagi ia durhaka (menyakiti hati) orang tuanya melainkan Allah s.w.t. membukakan baginya dua pintu
neraka dan jika hanya satu maka satu."
Abul-Laits Assamarqandi meriwayatkan dengan sanadnya dari Atha'
berkata: "Nabi Musa a.s. berdoa: "Ya Tuhan, pesanlah kepadaku." Firman
Allah s.w.t.: "Aku wasiat supaya tetap dengan Aku." Nabi Musa a.s. berkata lagi:
"Ya Tuhan, pesanlah kepadaku."
Firman Allah s.w.t.: "Aku pesan kepadamu, taatlah kepada
ibumu." Kemudian berkata Nabi Musa a.s. lagi: "Ya Tuhan, pesanlah kepadaku." Jawab
Allah s.w.t.: Aku pesan supaya taat kepada ibumu." Musa
a.s. berkata: "Wasiat kepadaku." Allah
s.w.t. berfirman: Aku
wasiat kepadamu, taatlah kepada ayahmu."
Abdullah bin Umar r.a. berkata: "Seorang datang kepada Nabi Muhammad s.a.w dan berkata: "Saya
ingin berjihad (perang fisabilillah)." Nabi
Muhammad s.a.w. bertanya: "Apakah kedua ibu bapamu masih hidup?"
Jawabnya: "Ya, kedua-duanya." Sabda Rasulullah s.a.w.: "Didalam melayani
keduanya harus berjihad."
Hadis ini menunjukkan bahawa taat bakti kepada orang tua itu lebih
besar daripada jihad fisabilillah, sebab menyuruh orang itu berbakti kepada
orang tua dan berjihad. Kerana itu maka seseorang tidak boleh keluar untuk juhad
jika tidak diizinkan oleh kedua orang tuanya selama panggilan jihad itu tidak
umum, maka tetap taat kepada orang tua lebih afdhal dari jihad fisabilillah.
Bahz bin Hakim dari ayahnya dari neneknya berkata: "Saya tanya
kepada Rasulullah s.a.w.:
"Ya Rasulullah, siapakah harus
saya taat?" Jawab Rasulullah
s.a.w.: "Ibumu." Kemudian siapakah? tanya saya lagi. Jawab Rasulullah s.a.w.: "Ibumu." Saya bertanya
sekali lagi dan Rasulullah
s.a.w. menjawab: "Ibumu." "Kemudian siapa?" tanya saya lagi."
Rasulullah s.a.w. menjawab:
"Ayahmu, kemudian yang terdekat dan yang dari kerabat."
Abul-Laits meriwayatkan dengan sanadnya dari Zaid bin Ali dari
ayahnya dari neneknya berkata Rasulullah
s.a.w. bersabda: "Andaikan ada khalimah yang lebih ringan dari kata
UF (cih) untuk dijadikan dasar serendah-rendahnya durhaka pada
orang tua nescaya akan dilarang oleh Allah
s.w.t. untuk mengatakannya, kerana itu seorang yang durhaka pada
orang tuanya boleh berbuat apa yang diperbuat maka ia tidak akan masuk syurga,
sebaliknya seorang yang bakti pada orang tuanya boleh berbuat apa saja maka
tidak akan masuk neraka."
Abul-Laits berkata: "Andaikan Allah s.w.t. tidak menyebut kewajipan
berbakti kepada kedua orang tua itu dalam al-quran, dan tidak ditekankan nescaya
dapat dimengertikan oleh akal bahawa taat kepada kedua orang tua itu wajib,
kerana itu diwajibkan seorang yang berakal harus mengerti kewajipannya terhadap
kedua orang tuanya, lebih-lebih Allah
s.w.t. telah menekan dalam semua kitab yang diturunkan iaitu
Taurat, Injil, Zabur dan
Al-Quran, juga telah diwahyukan kepada semua Nabi, Rasul bahawa
ridho Allah s.w.t. tergantung
pada ridho kedua orang tua dan murka Allah
s.w.t. tergantung pada murka kedua ayah bonda."
Ada penjelasan bahawa tiga ayat turun bergandengan dan Allah
s.w.t. tidak menerima yang satu tanpa gandingannya iaitu seperti firman Allah
s.w.t. (Yang berbunyi):
-
Aqimusholata wa atuszakat (Yang bermaksud) Tegakkan sembahyang dan keluarkan zakat, maka siapa solat tanpa zakat tidak akan diterima oleh Allah s.w.t.
-
Athi'u Allaha waathi'urRasul (Yang bermaksud) Taatlah kepada Allah dan taatlah kepada Rasulullah, maka tidak akan diterima taat kepada Allah s.w.t. jika tidak taat kepada Rasulullah s.a.w.
-
An usykur li walidaika (Yang bermaksud) Syukurlah kepadaKu dan kepada kedua ibu bapamu, maka siapa yang syukur kepada Allah s.w.t. dan tidak syukur kepada kedua orang tua tidak diterima.
Dan dalilnya ialah Rasulullah
s.a.w. bersabda: "Sesungguhnya kutukan kedua orang tua itu memutuskan
asal anak itu jika anak itu durhakai keduanya. Maka siapa merelakan kedua ayah
bondanya bererti telah merelakan Tuhannya dan siapa mendapatkan kedua ayah
bondanya atau salah satunya, lalu tidak taat kepada keduanya sehingga masuk
neraka bererti telah dijauhkan oleh Allah
s.w.t."
Dan ketika Rasulullah
s.a.w. ditanya: "Apakah amal yang utama?" Jawab Rasulullah s.a.w.: "Sembahyang pada
waktunya, kemudian taat kepada kedua ibu bapa kemudian jihad fisabilillah."
Farqad Assinji berkata saya telah membaca didalam kitab: "Bahawa
anak tidak boleh dibicarakan dimuka orang tuanya kecuali dengan izinnya dan
tidak boleh jalan dimukanya atau dikanan kirinya kecuali jika dipanggil maka ia
harus menyambut dan harus berjalan dibelakang keduanya sebagaimana hamba sahaya
dibelakang majikannya."
Seorang datang kepada Rasulullah s.a.w. dan berkata: "Ya
Rasulullah, ibuku kini mengigau
ditempatku, maka sayalah yang memberi makan minum dengan tanganku juga
mewudhu'kannya, dan mengangkat diatas bahuku, apakah yang demikian itu bererti
aku telah membalas jasanya?" Jawab Rasulullah s.a.w.: "Belum, belum satupun
dari jasa-jasanya dari jasa-jasanya (satu peratus) tetapi engkau telah berbuat
baik dan Allah s.w.t. akan
memberi pahala kepadamu yang besar dan banyak terhadap amalanmu yang sedikit."
Hisyam bin Urwah dari ayahnya dari neneknya berkata: "Terulis
didalam hikmat: "Terkutuk orang yang mengutuk ayahnya, terkutuk orang yang
mengutuk ibunya, mal'un (terkutuk) siapa yang merintangi
agama Allah s.w.t., terkutuk
siapa yang menyesatkan orang buta dari jalanan, terkutuk siapa yang menyembelih
menyebut nama selain nama Allah
s.w.t., terkutuk siapa yang merosak tanda-tanda dijalan bumi ini atau
batas-batas tanah."
Rasulullah s.a.w.
bersabda: "Sesungguhnya sebesar-besar dosa ialah memaki ayah ibunya." Ketika
ditanya: "Bagaimanakah seorang memaki ayah ibunya?" Jawab Rasulullah s.a.w.: "Memaki ayah lain
orang lalu dibalas maki ayahnya atau memaki ibunya, maka dibalas dimaki ibunya."
Abban dari Anas r.a. berkata: "Ada seorang pemuda bernama Alqomah
dimasa Rasulullah s.a.w. Pemuda
ini rajin ibadat dan banyak sedekah, tiba-tiba ia sakit dan sangat berat
sakitnya, maka isterinya menyuruh orang memanggil Rasulullah s.a.w. dan menyatakan
bahawa suaminya sakit keras didalam keadaan nazak sakaratal maut dan saya ingin
menerangkan kepadamu keadaannya. Maka Rasulullah s.a.w. menyuruh Bilal, Ali,
Salman dan Ammar r.a. supaya pergi ketempat Alqomah dan memperhatikan bagaimana
keadaannya dan ketika telah sampai kerumah Alqomah mereka langsung masuk kepada
Alqomah dan menuntunnya supaya membaca: Laa ilaha illallah, tetapi lidah
Alqomah bagaikan terkunci, tidak dapat mengucap dua kalimah syahadah itu, ketika
para sahabat itu merasa bahawa Alqomah pasti akan mati, mereka menyuruh Bilal
supaya pergi memberutahu hal itu kepada Rasulullah s.a.w.
Rasulullah s.a.w.
langsung bertanya: "Apakah ia masih mempunyai ibu dan ayah?" Jawabnya: "Ayahnya
telah meninggal, sedang ibunya masih hidup tetapi terlalu tua." Rasulullah s.a.w. bersabda kepada
Bilal: "Ya Bilal, pergilah kepada ibu Alqomah dan sampaikan kepadanya salamku,
dan katakan kepadanya: JIka kau dapat berjalan pergi kepada Rasulullah s.a.w., dan jika tidak dapat
maka Rasulullah s.a.w. akan
datang kesini." Jawab ibu Alqomah: "Sayalah yang lebih layak pergi kepada
Rasulullah s.a.w. Lalu ia
mengambil tongkat dan berjalan hingga masuk kerumah Rasulullah s.a.w. dan sesudah memberi
salam ia duduk didepan Rasulullah
s.a.w. Maka Rasulullah
s.a.w. bertanya: "Beritakan yang benar-benar kepadaku, jika kau dusta
kepada ku nescaya akan turun wahyu memberitahu kepadaku, bagaimanakah keadaan
Alqomah?" Jawab ibu Alqomah: "Alqomah rajin ibadat sembahyang, puasa dan sedekah
sebanyak-banyaknya sehingga tidak diketahui berapa banyaknya." Rasulullah s.a.w. bertanya lagi: "Lalu
bagaimana hubunganmu dengan dia?" Jawab ibu Alqomah: "Saya murka kepadanya."
Rasulullah s.a.w. bertanya:
"Mengapa?" Jawab ibu Alqomah: "Kerana ia mengutamakan isterinya lebih daripadaku
dan menurut isterinya kepadaku dan menentangku."
Maka Rasulullah
s.a.w. bersabda: ""Murka ibunya, itulah yang mengunci (menutup)
lidahnya untuk mengucap dua kalimah syahadah." Kemudian Rasulullah s.a.w. menyuruh Bilal
supaya mengumpul kayu sebanyak-banyaknya untuk membakar Alqomah dengan api itu.
Ibu Alqomah bertanya: "Ya Rasulullah
s.a.w., puteraku, buah hatiku akan kau bakar dengan api didepanku?
bagaimana akan dapat menerima hatiku?" Rasulullah s.a.w. bersabda: " "Hai ibu
Alqomah, siksaan Allah s.w.t.
lebih berat dan kekal, kerana itu jika kau ingin Allah s.w.t. mengampunkan dosanya, maka
relakan ia (kau harus ridho padanya), demi Allah s.w.t. yang jiwaku ada
ditanganNya tidak akan berguna
sembahyang, sedekahnya selama engkau murka kepadanya." Lalu ibu Alqomah
mengangkat kedua tangan dan berkata: "Ya Rasulullah, saya mempersaksikan kepada
Allah s.w.t. dilangit dan kau ya
Rasulullah, dan siapa yang hadir
ditempat ini bahawa saya telah ridho kepadanya."
Maka langsung Rasulullah
s.a.w. menyuruh Bilal pergi melihat hal keadaan Alqomah, apakah sudah
mengucap Laa ilaha illallah
atau tidak, khuatir kalau-kalau ibu Alqomah mengucapkan itu hanya
kerana malu pada Rasulullah
s.a.w. dan tidak pada hatinya. Apabila Bilal sampai dipintu rumah
Alqomah tiba-tiba terdengat suara Alqomah membaca Laa ilaha illallah. Lalu Bilal masuk
dan berkata: "Hai orang-orang, sesungguhnya murka ibu Alqomah itu yang menutup
lidahnya untuk mengucap dua kalimah syahadah dan ridhonya kini melepaskan
lidahnya, maka matilah Alqomah pada hari ini." Maka datanglah Rasulullah s.a.w. dan menyuruh supaya
segera dimandikan dan dikafankan, lalu disembahyangkan oleh Rasulullah s.a.w. Dan sesudah dikuburkan
Rasulullah s.a.w. berdiri diatas
tepi kubur sambil berkata: "Hai sahabat Muhajir dan Anshar, siapa yang
mengutamakan isterinya daripada ibunya maka ia terkena kutukan (laknat)
Allah s.w.t. dan tidak diterima
daripadanya ibadat fardhu dan sunatnya."
Ibu Abbas r.a. ketika mengertikan ayat (Yang berbunyi):
Wa qodho rabbuka alla ta buda illa
iyyaahu, wabil walidaini ihsana, imma yablughanna indakal kibara ahaduhuma au
kilahuma fala taqul lahuma uf wala tanharhuma waqul lahuma qoulan karima.
(Surah Al Isra ayat 23) (Yang bermaksud) Tuhanmu telah
menyuruh supaya kamu jangan menyembah (mengesakan) selain padaNya. Dan terhadap
kedua ibu bapa harus berbakti (taat dan baik) apabila telah tua salah satunya
atau keduanya disisimu, maka jangan menunjukkan sikat atau sikap jemu atau
berkata: Cih, kepada keduanya, umpama jika kau samapi membuang kencing atau
najis ibu atau bapa, maka jangan kau tutup hidungmu dan jangan muram mukamu
sebab keduanya telah mengerjakan semua itu dimasa kecilmu, dan jangan membentak
keduanya dan berkatalah dengan lemah lembut, sopan santun, ramah tamah dan
hormat.
Ibu Abbas r.a. ketika mengertikan ayat (Yang
berbunyi): Wakh fidh lahuma
janahadzdzulli minarrahmati, waqul Robbir hamhuma kama robbayani shorghira.
(Surah Al Isra ayat 24) (Yang bermaksud) Dan
rendahkan dirimu kepada keduanya serendah-rendahnya dan doakan keduanya: "Ya
Tuhan, Kasihanilah kedua ibu bapaku
sebagaimana keduanya telah memeliharaku dimasa kecil.
Mengenai kewajipan terhadap keduanya dimasa hidup hingga mati,
dengan selalu mendoakan untuk keduanya sesudah matinya. Seorang ulama tabi'in
berkata: "Siapa yang mendoakan kedua ibu bapanya tiap hari lima kali bererti
telah menunaikan kewajipabnya terhadap kedua ibu bapanya." Sebab Allah s.w.t. berfirman (Yang berbunyi):
"An usy kurli wali walidaika, ilayyal
mashir. (Yang bermaksud): "Bersyukurlah kepadaKu dan kepada kedua ibu bapamu, kepadaKu kau akan kembali.
Bersyukur kepada Allah s.w.t.
dan mengerjakan sembahyang lima waktu tiap hari, maka syukur terhadap
ibu bapa juga harus lima kali tiap hari. Firman Allah s.w.t. (Yang berbunyi): " Robbukum a'lamu bima fi nufusikum in takunu
shalihina fa innahu kana lil awwabina ghafura. (Yang bermaksud):
"Tuhanmu lebih mengetahui apa yang didalam hatimu, jika kamu benar-benar
baik (solih) maka sesungguhnya Tuhan itu terhadap orang yang salah lalu kembali
taubat, ia maha penganmpun. (Surah Ali-Isra ayat 25)
Hak yang harus dilaksanakan oleh anak terhadap ibu dan ayah ada
sepuluh iaitu:
-
Jika orang tua berhajat kepada makan harus diberi makan
-
Jika berhajat pada pakaian harus diberi pakaian. Rasulullah s.a.w. ketika menerangkan ayat (Yang berbunyi): "Wa sha hib huma fiddunnya ma'rufa. (Yang bermaksud): "Bantulah kedua orang tua didunia dengan baik, yakni supaya diberi makan jika lapar dan pakaian jika tidak berpakaian.
-
Jika berhajat bantuan harus dibantu
-
Menyambut panggilannya
-
Mentaati semua perintahnya asalakn tidak menyuruh berbuat maksiat dan ghibah (Kasari orang)
-
Jika berbicara kepada keduanya harus lunak, lemah lembut dan sopan
-
Tidak boleh memanggil nama kecilnya (Jambal/ gelaran)
-
Jika berjalan harus dibelakangnya
-
Suka untuk orang tuanya apa yang ia suka bagi dirinya sendiri, dan membenci bagi keduanya apa yang tidak suka bagi dirinya sendiri
-
Mendoakan keduanya supaya mendapat pengampunan Allah s.w.t. dan rahmatNya Sebagaimana doa Nabi Nuh a.s. dan Nabi Ibrahim a.s. (Yang berbunyi): "Robbigh fir li waliwalidayya robbanagh fir li waliwalidayya wa lil muminin wal mu'minati yauma yaqumul hisab. (Yang bermaksud): "Ya Tuhan kami, ampunkan kami dan kedua ibu bapa kami dan semua kaum muslimin pada hari perhintungan hisab/hari kiamat.
Seorang sahabat berkata: "Tidak suka mendoakan kedua orang tua itu
mungkin menyebabkan kesulitan penghidupan anak." "Dan apakah mungkin memuaskan
orang tua yang telah mati?" beliau ditanya. Jawabnya: " Ya, dengan tiga macam
iaitu:
-
Dia sendiri menjadi orang soleh sebab menyenangkan kedua orang tuanya
-
Menghubungi keluarga dan sahabat-sahabat kedua orang tuanya
-
Membaca istighfar dan mendoakan serta bersedekah untuk kedua orang tuanya itu.
Al-Ala' bin Abdirrahman dari ayahnya dari
Abuhurairah r.a. berkata Nabi Muhammad
s.a.w. bersabda: " Jika mati anak Adam putus (terhenti) semua amal
perbuatan (kegiatannya), kecuali tiga macam iaitu:
-
Sedekah jariah yang berjalan terus (wakaf-wakarnya)
-
Ilmu yang berguna (yang diajarkan sehingga orang-orang melakukan ajarannya)
-
Anak yang soleh yang selalu mendoakan pengampunan untuknya
Nabi Muhammad s.a.w. bersabda: " Jangan memutus hubungan pada orang yang dahulu kawan baik pada orang tuamu, nescaya akan padam nur cahayamu." Seorang dari suku Bani Saliman datang kepada Rasulullah s.a.w. dan bertanya: "Kedua orang tuaku telah mati, apakah ada jalan untuk berbakti pada keduanya sesudah mati itu?" Jawab Nabi muhammad s.a.w.: "Ya, membaca istighfar untuk keduanya dan melaksanakan wasiat keduanya dan menghormati sahabat-sahabat keduanya dan menghubungi keluarga dari keduanya."
No comments:
Post a Comment