Suatu hari Imam
Syafi’i duduk di hadapan Imam Malik. Dia membacakan sesuatu yang membuatkan Imam
Malik berasa kagum. Imam Malik sangat mengagumi kecepatannya dalam menangkap
pelajaran, kecerdasannya, dan pemahamannya yang sempurna. Imam Malik berkata
“Aku telah melihat bahawa Allah telah meletakkan sinar di dalam hatimu. Jangan
padam sinar itu dengan kegelapan maksiat”. Imam Syafi’i menjawab, “Aku
mengadukan hafalanku yang buruk kepada Waki’. Ia menasihatiku untuk meninggalkan
maksiat. Waki’ berkata, “Ketahuilah bahawa ilmu Allah itu anugerah dan anugerah
Allah tidak diberikan kepada pelaku maksiat”.
Imam Ibnu Qayyim
al-Jauzi di dalam bukunya “ad-da’ wa ad-dawa’”, ( penyakit dan ubat ),
menerangkan keburukan maksiat kepada seorang pelakunya:
Maksiat akan
membuat seseorang itu :
-
Terhalang daripada Ilmu,
-
Berkurangnya rezeki,
-
Timbul kegelisahan dan kekacauan di dalam hati,
-
Urusannya menjadi bertambah sukar,
-
Hatinya akan menjadi gelap,
-
Badan dan jiwanya akan melemah,
-
Dia akan terhalang dari melakukan ketaatan,
-
Umur dan keberkatan padanya akan berkurang,
-
Keinginannya melakukan kebaikan akan hilang,
-
Maksiat akan berkumpul padanya,
-
Dia akan menjadi hina di hadapan Allah SWT,
-
Dia akan sentiasa berasa cemas,
-
Dia akan menjadi hina,
-
Akalnya akan merosak,
-
Dosa yang telah menompok akan terus terpahat di hatinya
-
Dosa yang masuk ke dalam hati itu akan menyebabkannya mendapat laknat Rasulullah SAW.
-
Tidak akan termasuk dalam golongan yang didoakan oleh Rasulullah
-
Menimbulkan kerosakan di muka bumi
-
Hilang sikap Malu
-
Hilang keesaan Allah dalam hatinya
-
Lupa kepada Allah
-
Menghalau Ihsan dari pelakunya
-
Menghilangkan nikmat dan menghalalkan dendam
-
Mendatangkan rasa takut, khuatir, cemas
-
Membutakan pandangan daripada kebenaran
-
Mengecilkan Jiwa
-
Menjadikan pelakunya tawanan syahwat
-
Menjatuhkan Martabatnya di hadapan Allah dan manusia
-
Mendatangkan celaan
-
Mempengaruhi akal
-
Memutuskan hubungan seorang hamba dengan tuhannya
-
Menghinakan orang di hadapan diri sendiri
-
Membutakan hati dan melemahkan kesedaran1
Bertapa banyaknya
kesan dari melakukan maksiat itu terhadap diri si pelakunya. Sehingga seandainya
saya memberi komen tentang setiap satu daripada kesan-kesan ini sudah cukup
untuk menghasilkan satu bab yang lain. Tidak cukup besarkah maksiat itu sehingga
seorang manusia harus takut kepadanya?. Tidak cukup bahayakah maksiat itu
sehingga saya menjadikannya di antara sebab utama saya melangkahkan kaki
memberanikan diri untuk berkahwin?.
Peraturan dan budaya masyarakat atau bimbingan
ilmu pengetahuan memberi 3 pilihan kepada kita sebagai jalan keluarnya.
Ketiga-tiganya buruk, kecuali yang keempat, iaitu jalan yang diberikan Allah,
iaitu…. berkahwin !!!
Ketiga-tiga alternatif tersebut adalah:
Pertama
: Menuruti fitrah dan bayangan impian nafsu syahwat. Selalu mengisi
fikiran dengan gambar-gambar lucah, sama ada menerusi filem, cerita kotor,
gambar dan potret perempuan telanjang. Apa yang dikhayalkan, dilihat, dibaca dan
didengar ialah wanita yang tidak senonoh. Kesemua itu dapat dilihat setiap
waktu. Bangun tidur kelihatan di dinding kamar, membaca buku pelajaran, terpamer
di meja, pendek kata di setiap kegiatan, sama ada di alam sedar ataupun mimpi.
Cara untuk melupakan dengan jalan seperti ini bukan sahaja tidak berjaya, tetapi
justeru akan membayangi dan mengganggu fikiran, sehingga akan merosakkan saraf
dan mengakibatkan gila atau putus asa.
Kedua :
Melakukan onani (istimnaa). Kebiasaan buruk ini merupakan yang paling ringan
dari alternatif yang ketiga. Cara onani ini apabila dilakukan berlebih-lebihan
akan mengganggu keseimbangan jiwa, timbul perasaan sedih, tubuh lemah, mudah
sakit, kelihatan tua sebelum waktunya, murung, muka pucat, menyendiri,
menjauhkan diri dari pergaulan masyarakat, malu bertemu orang, takut risiko
hidup, menghindari setiap tanggungjawab. Sesungguhnya dia telah mati sebelum
mati.
Ketiga
: Menimba dari sumur dosa dan merasakan kelazatan dari yang haram,
meniti jalan sesat, menjadi pelanggan rumah-rumah pelacuran, merosakkan
kesihatan, meruntuhkan kepemudaannya dan agamanya, merobek-robek baju agamanya
sekadar untuk ditukar dengan kenikmatan yang sebentar sahaja dirasakan. Apabila
anda terus hidup dalam dunia penzinaan, sehingga menyebabkan anda diberhentikan
sekolah atau anda kehilangan pekerjaan dan jawatan, kehilangan ilmu pengetahuan
yang anda cita-citakan, maka ini bererti anda tidak lagi mempunyai daya
kemampuan, kekuatan dan keghairahan untuk bekerja secara bebas.
Demikianlah
yang dikatakan oleh Syeikh Ali Thantawi dalam tulisannya yang bertajuk nasihat
dan bimbingan buat putera-puteriku.
Mari kita renung sebentar,
apakah kesukaran yang bakal kita tempuhi daripada keinginan kita untuk
melaksanakan tuntutan agama, iaitu nikah, adalah lebih tinggi ataupun menjaga
diri dari melakukan maksiat itu lebih tinggi kesukarannya?
Umar al-Khattab pernah
berkata, “aku tidak melihat pada seorang pemuda yang masih membujang kecuali
mereka ini adalah dari dua golongan, pertama mereka adalah seorang ahli maksiat,
dan kedua mereka bukan lelaki sejati.” Apa lagi alasan yang tinggal bagi mereka
yang tidak melaksanakan pernikahan?
Apakah seorang yang
mengambil jalan maksiat akan puas dan berhenti dari melakukan perbuatan keji
tersebut? Tidak, tidak sama sekali, bahkan mereka akan ketagih. Mereka akan
menjadikan memuaskan nafsu sebagai matlamat utama di dalam kehidupan mereka.
Seorang yang mengambil dadah
biasanya bermula dari kebiasaannya menghisap rokok. Lama-kelamaan kesan rokok
yang dihisapnya akan kurang terasa. Mereka mula memberanikan diri menghisap
dadah. Sedikit demi sedikit kesan dadah yang mereka ambil akan berkurangan.
Mereka akan sentiasa menginginkan sesuatu yang lebih besar. Mereka akan menukar
jenis dadah yang diambilnya. Sehinggalah perbuatan tersebut menjatuhkan mereka
ke lembah yang paling hina.
Pencegahan paling baik yang
dapat diambil oleh seorang itu dari melakukan maksiat adalah sebelum dia
terjerumus ke lembah maksiat itu sendiri. Seandainya mereka telah terbiasa maka
untuk mengeluarkan diri dari lembah maksiat itu semakin sukar. Mereka lebih
cenderung untuk menikmati sesuatu yang lebih lazat lagi. Mereka akan memberi
alasan kepada diri, “Alah kau memang dah jadi jahat, alang-alang jadi jahat baik
kau rasai segala kelazatan menjadi orang jahat. Kalau kau tak buat pun semua
orang dah pandang kau jahat. Buat apa kau tahan-tahan lagi.” Maka bagi mereka
hampir-hampir tiada jalan untuk keluar lagi dari kemaksiatan
tersebut.
“Ada tiga golongan yang Allah wajib menolongnya.
Pertama, budak mukatab yang ingin melunasi dirinya agar mendapat kemerdekaan.
Kedua, orang nikah untuk menjaga kesucian dirinya dari maksiat, Ketiga orang
yang berjihad di jalan Allah.”2
1 Ad-Da’ wa ad-Dawa’ – Ibnu Qayyim al-Jauzi
2Hadis riwayat at-Tirmidzi, an-Nasai, dan Ibnu Majah
No comments:
Post a Comment