Segala sesuatu itu
ada baik dan buruknya. Kita ambil arak sebagai contoh, walaupun ianya jelas
merupakan suatu perkara yang buruk, akan tetapi tetap sahaja mempunyai kebaikan,
akan tetapi, keburukannya jauh melebihi kebaikan yang terdapat padanya.
“Mereka menanyakan kepadamu (Muhammad)
mengenai arak dan judi, katakanlah, “pada keduanya terdapat dosa yang besar dan
beberapa manfaat bagi manusia, sedangkan dosanya lebih besar dari manfaatnya....
” (2:219)
Sedangkan Allah SWT sahaja lah yang
maha tahu akan baik atau buruknya segala sesuatu, kita sebagai manusia hanya
mampu berusaha menimbangkan sedaya upaya kita, yang mana satu lebih utama
berbanding yang lain. Allah SWT cakap
“Diwajibkan keatas kamu berperang
sedang ia adalah suatu yang tidak kamu sukai. Boleh jadi kamu membenci sesuatu
sedangkan ia baik untuk dirimu dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu sedangkan ia
buruk bagi dirimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui.”(2:216)
Jadi, Allah lah yang maha mengetahui
tentang segala sesuatu. Allah menurun kan agama islam adalah sebagai kaedah
terbaik untuk hidup di muka bumi, maka segala suruhan Allah adalah sesuatu yang
baik bagi diri setiap manusia sedangkan apa sahaja yang Allah larang merupakan
perkara yang buruk. Apa yang Allah dan rasulnya tidak nyatakan pula adalah
perkara yang manusia perlu menimbang sendiri, apakah lebih banyak manfaat atau
mudaratnya. Lihat dan ukur kemampuanmu
Lantas cuba kita lihat kembali kepada
persoalan utama yang kita hadapi sekarang, apakah nikah itu baik atau buruk bagi
diri kita?. Allah berfirman :
“Dan
kahwinkan lah orang-orang yang sendirian di antara kamu, dan orang-orang
yang layak (berkahwin) dari hamba-hamba sahaya mu yang lelaki dan hamba-hamba
sahaya mu yang perempuan. Jika mereka miskin Allah akan memberi kemampuan
kepada mereka dengan kurniaNya. Dan Allah Maha luas (pemberian-Nya) lagi
Maha Mengetahui..” (24:32)
Allah menyuruh masyarakat mengahwinkan
orang yang belum bernikah diantara mereka. Ini merupakan suatu kewajiban
masyarakat. Perlu ada usaha-usaha memudahkan dan menggalakkan perkahwinan
berlaku. Perkahwinan bukan sahaja memberi manfaat yang besar kepada individu,
malah ia memberi manfaat yang besar kepada negara Ramainya orang yang bujang
adalah masalah negara1 Suruhan ini juga terkena pada ibu bapa dan
kaum keluarga agar membantu mengahwinkan ahli keluarga mereka yang lain sesuai
dengan firman Allah SWT, “Hai orang-orang yang
beriman, peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya
adalah manusia...” (at-Tahrim:6)
Ayat ini juga menerangkan bahawa jangan
berasa risau seandainya kita masih kekurangan wang dan harta untuk bernikah
kerana Allah sendiri menjanjikan bantuan-Nya memberi kemampuan kepada kita.
Seandainya Allah telah berjanji maka pasti akan Dia tepati. Kalau anda teliti
kembali, ramai di antara para sahabat yang melaksanakan arahan Tuhan ini supaya
segera bernikah. Antara mereka ada yang cuma mempunyai sehelai pakaian namun itu
tak menghalangnya daripada menikah.
“Isteri-isteri mu itu adalah pakaian bagimu, dan kamu
pun adalah pakaian bagi mereka. Allah mengetahui bahawasanya kamu tidak
dapat menahan nafsu mu, kerana itu Allah mengampuni kamu dan memberi maaf
kepadamu....” (al-Baqarah:187)
Ayat ini
pula menyatakan dengan jelas bahawa Allah telah menjadikan isteri-isteri itu
sebagai pakaian kita dan Allah menjadikan kita sebagai pakaian mereka. Suatu
gambaran yang cukup cantik mengenai tugas dan fungsi suami isteri di dalam
islam. Bukankah pakaian fungsinya melindungi, menjaga, menghias, menutup
kelemahan dan sebagainya.
Allah
juga menyatakan bahawa manusia itu tidak kuat untuk sentiasa menahan nafsunya,
sebab itulah Allah menjadikan pernikahan sebagai jalan untuk melepaskan nafsu
pada tempat yang sepatutnya. Seorang yang sudah mempunyai isteri atau
isteri-isteri sekalipun tidak mampu menahan nafsunya pada bulan Ramadhan, apatah
lagi seorang yang bujang. Dorongan atau instinct dalam diri seorang itu untuk
melakukan hubungan seks amatlah kuat, terutama bagi seorang yang masih belum
kahwin. Wajarlah hukuman zina bagi seorang yang belum kahwin 100 kali sebat,
lebih ringan berbanding hukuman zina bagi seorang yang sudah pernah mendirikan
rumah tangga, dibaling dengan batu sampai mati.
Kerana
itulah musuh-musuh islam menggunakan kelebihan ini untuk merosakkan umat islam.
Ini telah dibuktikan dalam sejarah umat islam, pada saat kejatuhan empayar
Uthmaniyah, mereka mengeksport pelacur ke dalam empayar Uthmaniyah secara
besar-besaran untuk merosakkan para pemuda.
Nabi Muhammad SAW pernah bersabda, “Wahai golongan
pemuda! Sesiapa di antara kamu yang telah mempunyai keupayaan untuk berkahwin,
maka hendaklah dia berkahwin. Sesungguhnya perkahwinan itu dapat menjaga
pandangan mata dan menjaga kehormatan. Maka sesiapa yang tidak berkemampuan,
hendaklah dia berpuasa kerana puasa itu dapat mengawal iaitu benteng nafsu.”2
Kemampuan untuk berkahwin itu disebut ba'ah di dalam
Bahasa Arab. Ulama' berselisih pendapat mengenai ba'ah ini akan tetapi mereka
menyepakati suatu hal, makna ba'ah yang utama adalah kemampuan seksualnya.
Mengenai pendapat tambahan pula, Imam Asy-Syaukani berpendapat mahar dan nafkah,
sedang sebahagian ulama' lain menyatakan penyediaan tempat tinggal. Tetapi yang
ditekankan oleh ulama' adalah maknanya yang utama iaitu kemampuan
seksual.
Kalau kita selusuri kembali apa yang berlaku pada
generasi awal umat, mereka mengahwinkan anak-anak mereka sejak mula mendapat
mimpi basah. Atau dengan kata lainnya sejak akil baligh lagi. Yusuf al-Qardhawi
berkahwin pada usia belasan tahun, Ali at-Thantawi juga berkahwin pada usia
belasan tahun, sebahagian sahabat nabi seperti Usamah bin Zaid juga berkahwin
pada usia belasan tahun. Ibnu Mas'ud, seorang
sahabat nabi pernah mengatakan, “Seandainya tinggal sepuluh hari saja dari
usiaku, niscaya aku tetap ingin kahwin agar aku tidak menghadap Allah dalam
keadaan masih bujang.” Bahkan diceritakan oleh seorang ustaz bahawa
masyarakat di zaman imam malik, asy-Syafi'e, Ahmad bin Hanbal tidak ada
kenakalan remaja kerana biasanya perkahwinan muda.
Zaman datuk nenek kita sendiri pun tak lepas. Kebiasaan
kahwin muda pada ketika itu adalah sebahagian dari faktor yang memberi kekuatan
pada mereka membebaskan diri dari penjajahan. Siapa berani kata perkahwinan muda
suatu yang baru dilaksanakan?.
Kita lihat lagi beberapa hadis Rasulullah SAW, Dari Saad
bin Abi Waqqas katanya: “Rasulullah SAW melarang Othman bin Ma'zun untuk
membujang, seandainya baginda membenarkannya, pasti kami akan membujang” (Hadis
riwayat Muslim).
Dari Anas ra, Rasulullah
SAW bersabda, “Sesungguhnya beberapa orang sahabat ra bertanya kepada
isteri-isteri Nabi s.a.w mengenai amalan yang dilakukan oleh baginda secara
diam-diam. Maka ada di antara mereka yang memberitahu bahawa dia tidak akan
berkahwin. Ada juga yang memberitahu bahawa dia tidak makan daging dan ada pula
yang memberitahu bahawa dia tidak pernah tidur di atas hamparan. Mendengar hal
itu semua, Nabi s.a.w memuji kepada Allah dan bersabda: Apa kena dengan kaum
itu, mereka berbicara itu dan ini, sesungguhnya aku mendirikan sembahyang dan
aku juga tidur, aku berpuasa, berbuka dan aku juga berkahwin. Maka sesiapa yang
tidak suka sunnahku, dia bukanlah golonganku iaitu umatku.” (hadis riwayat
Muslm)
Apa lagi
hujah bagi menyangkal yang bernikah itu bukan suruhan Tuhan? Andai ia suruhan
Tuhan apakah lagi yang menjadi alasan bagi kita untuk
melengah-lengahkan?
2Hadith riwayat Bukhari dan Muslim
No comments:
Post a Comment