Wednesday 14 December 2011

ALLAH DAN RASUL YANG MENYURUH SEGERA MENIKAH.....


Segala sesuatu itu ada baik dan buruknya. Kita ambil arak sebagai contoh, walaupun ianya jelas merupakan suatu perkara yang buruk, akan tetapi tetap sahaja mempunyai kebaikan, akan tetapi, keburukannya jauh melebihi kebaikan yang terdapat padanya.
“Mereka menanyakan kepadamu (Muhammad) mengenai arak dan judi, katakanlah, “pada keduanya terdapat dosa yang besar dan beberapa manfaat bagi manusia, sedangkan dosanya lebih besar dari manfaatnya.... ” (2:219)

Sedangkan Allah SWT sahaja lah yang maha tahu akan baik atau buruknya segala sesuatu, kita sebagai manusia hanya mampu berusaha menimbangkan sedaya upaya kita, yang mana satu lebih utama berbanding yang lain. Allah SWT cakap
“Diwajibkan keatas kamu berperang sedang ia adalah suatu yang tidak kamu sukai. Boleh jadi kamu membenci sesuatu sedangkan ia baik untuk dirimu dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu sedangkan ia buruk bagi dirimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui.”(2:216)


Jadi, Allah lah yang maha mengetahui tentang segala sesuatu. Allah menurun kan agama islam adalah sebagai kaedah terbaik untuk hidup di muka bumi, maka segala suruhan Allah adalah sesuatu yang baik bagi diri setiap manusia sedangkan apa sahaja yang Allah larang merupakan perkara yang buruk. Apa yang Allah dan rasulnya tidak nyatakan pula adalah perkara yang manusia perlu menimbang sendiri, apakah lebih banyak manfaat atau mudaratnya. Lihat dan ukur kemampuanmu

Lantas cuba kita lihat kembali kepada persoalan utama yang kita hadapi sekarang, apakah nikah itu baik atau buruk bagi diri kita?. Allah berfirman :
Dan kahwinkan lah orang-orang yang sendirian di antara kamu, dan orang-orang yang layak (berkahwin) dari hamba-hamba sahaya mu yang lelaki dan hamba-hamba sahaya mu yang perempuan. Jika mereka miskin Allah akan memberi kemampuan kepada mereka dengan kurniaNya. Dan Allah Maha luas (pemberian-Nya) lagi Maha Mengetahui..” (24:32)

Allah menyuruh masyarakat mengahwinkan orang yang belum bernikah diantara mereka. Ini merupakan suatu kewajiban masyarakat. Perlu ada usaha-usaha memudahkan dan menggalakkan perkahwinan berlaku. Perkahwinan bukan sahaja memberi manfaat yang besar kepada individu, malah ia memberi manfaat yang besar kepada negara Ramainya orang yang bujang adalah masalah negara1 Suruhan ini juga terkena pada ibu bapa dan kaum keluarga agar membantu mengahwinkan ahli keluarga mereka yang lain sesuai dengan firman Allah SWT, “Hai orang-orang yang beriman, peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia...” (at-Tahrim:6)

Ayat ini juga menerangkan bahawa jangan berasa risau seandainya kita masih kekurangan wang dan harta untuk bernikah kerana Allah sendiri menjanjikan bantuan-Nya memberi kemampuan kepada kita. Seandainya Allah telah berjanji maka pasti akan Dia tepati. Kalau anda teliti kembali, ramai di antara para sahabat yang melaksanakan arahan Tuhan ini supaya segera bernikah. Antara mereka ada yang cuma mempunyai sehelai pakaian namun itu tak menghalangnya daripada menikah.
Isteri-isteri mu itu adalah pakaian bagimu, dan kamu pun adalah pakaian bagi mereka. Allah mengetahui bahawasanya kamu tidak dapat menahan nafsu mu, kerana itu Allah mengampuni kamu dan memberi maaf kepadamu....” (al-Baqarah:187)

Ayat ini pula menyatakan dengan jelas bahawa Allah telah menjadikan isteri-isteri itu sebagai pakaian kita dan Allah menjadikan kita sebagai pakaian mereka. Suatu gambaran yang cukup cantik mengenai tugas dan fungsi suami isteri di dalam islam. Bukankah pakaian fungsinya melindungi, menjaga, menghias, menutup kelemahan dan sebagainya.

Allah juga menyatakan bahawa manusia itu tidak kuat untuk sentiasa menahan nafsunya, sebab itulah Allah menjadikan pernikahan sebagai jalan untuk melepaskan nafsu pada tempat yang sepatutnya. Seorang yang sudah mempunyai isteri atau isteri-isteri sekalipun tidak mampu menahan nafsunya pada bulan Ramadhan, apatah lagi seorang yang bujang. Dorongan atau instinct dalam diri seorang itu untuk melakukan hubungan seks amatlah kuat, terutama bagi seorang yang masih belum kahwin. Wajarlah hukuman zina bagi seorang yang belum kahwin 100 kali sebat, lebih ringan berbanding hukuman zina bagi seorang yang sudah pernah mendirikan rumah tangga, dibaling dengan batu sampai mati.

Kerana itulah musuh-musuh islam menggunakan kelebihan ini untuk merosakkan umat islam. Ini telah dibuktikan dalam sejarah umat islam, pada saat kejatuhan empayar Uthmaniyah, mereka mengeksport pelacur ke dalam empayar Uthmaniyah secara besar-besaran untuk merosakkan para pemuda.

Nabi Muhammad SAW pernah bersabda, “Wahai golongan pemuda! Sesiapa di antara kamu yang telah mempunyai keupayaan untuk berkahwin, maka hendaklah dia berkahwin. Sesungguhnya perkahwinan itu dapat menjaga pandangan mata dan menjaga kehormatan. Maka sesiapa yang tidak berkemampuan, hendaklah dia berpuasa kerana puasa itu dapat mengawal iaitu benteng nafsu.”2

Kemampuan untuk berkahwin itu disebut ba'ah di dalam Bahasa Arab. Ulama' berselisih pendapat mengenai ba'ah ini akan tetapi mereka menyepakati suatu hal, makna ba'ah yang utama adalah kemampuan seksualnya. Mengenai pendapat tambahan pula, Imam Asy-Syaukani berpendapat mahar dan nafkah, sedang sebahagian ulama' lain menyatakan penyediaan tempat tinggal. Tetapi yang ditekankan oleh ulama' adalah maknanya yang utama iaitu kemampuan seksual.

Kalau kita selusuri kembali apa yang berlaku pada generasi awal umat, mereka mengahwinkan anak-anak mereka sejak mula mendapat mimpi basah. Atau dengan kata lainnya sejak akil baligh lagi. Yusuf al-Qardhawi berkahwin pada usia belasan tahun, Ali at-Thantawi juga berkahwin pada usia belasan tahun, sebahagian sahabat nabi seperti Usamah bin Zaid juga berkahwin pada usia belasan tahun. Ibnu Mas'ud, seorang sahabat nabi pernah mengatakan, “Seandainya tinggal sepuluh hari saja dari usiaku, niscaya aku tetap ingin kahwin agar aku tidak menghadap Allah dalam keadaan masih bujang.” Bahkan diceritakan oleh seorang ustaz bahawa masyarakat di zaman imam malik, asy-Syafi'e, Ahmad bin Hanbal tidak ada kenakalan remaja kerana biasanya perkahwinan muda.

Zaman datuk nenek kita sendiri pun tak lepas. Kebiasaan kahwin muda pada ketika itu adalah sebahagian dari faktor yang memberi kekuatan pada mereka membebaskan diri dari penjajahan. Siapa berani kata perkahwinan muda suatu yang baru dilaksanakan?.
Kita lihat lagi beberapa hadis Rasulullah SAW, Dari Saad bin Abi Waqqas katanya: “Rasulullah SAW melarang Othman bin Ma'zun untuk membujang, seandainya baginda membenarkannya, pasti kami akan membujang” (Hadis riwayat Muslim).
Dari Anas ra, Rasulullah SAW bersabda, “Sesungguhnya beberapa orang sahabat ra bertanya kepada isteri-isteri Nabi s.a.w mengenai amalan yang dilakukan oleh baginda secara diam-diam. Maka ada di antara mereka yang memberitahu bahawa dia tidak akan berkahwin. Ada juga yang memberitahu bahawa dia tidak makan daging dan ada pula yang memberitahu bahawa dia tidak pernah tidur di atas hamparan. Mendengar hal itu semua, Nabi s.a.w memuji kepada Allah dan bersabda: Apa kena dengan kaum itu, mereka berbicara itu dan ini, sesungguhnya aku mendirikan sembahyang dan aku juga tidur, aku berpuasa, berbuka dan aku juga berkahwin. Maka sesiapa yang tidak suka sunnahku, dia bukanlah golonganku iaitu umatku.” (hadis riwayat Muslm)
Apa lagi hujah bagi menyangkal yang bernikah itu bukan suruhan Tuhan? Andai ia suruhan Tuhan apakah lagi yang menjadi alasan bagi kita untuk melengah-lengahkan?
1
2Hadith riwayat Bukhari dan Muslim

No comments:

Post a Comment