Di antara bukti
berlaku perpecahan di kalangan umat Islam pada hari ini adalah munculnya
pelbagai bentuk jama’ah-jama’ah atas nama Islam. Kemudian diikuti pula sikap
taksub dari kalangan ahli dan pendukung jama’ah terhadap jama’ah-jama’ah
tersebut.
Lebih menguatkan
lagi perkara ini adalah apabila setiap jama’ah saling bertelagah, saling
menyerang, dan saling membelasah di antara satu jama’ah dengan jama’ah-jama’ah
yang lain.
Kepelbagaian Ideologi Pemikiran
Ketika ini, kita
amat sering digemparkan dengan pelbagai isu semasa yang sangat menyentuh
sensitiviti dalam beragama. Pelbagai manhaj dan ideologi pemikiran melanda
masyarakat ketika ini. Kita tidak pernah sunyi dari isu ajaran syi’ah, mazhab
demonstrasi, ideologi kepembangkangan, isu-isu demokrasi, dan yang terbaru isu
ideologi seks bebas atas kerangka ideologi mazhab hak asasi manusia. Selain itu,
kita juga tidak kering dengan isu-isu murtad dan ajaran sesat.
Sebenarnya
fenomena seperti ini bukanlah suatu yang baru. Kalau kira-kira seribu tahun lalu
kita dapat lihat dari bacaan sejarah akan kewujudan mazhab-mazhab aqidah yang
sesat seperti Khawarij, Rafidhah, Qadariyah, Jahmiyah, Murji’ah, dan Jabariyah.
Kemudian dari kelompok-kelompok ini berkembang pula kelompok-kelompok yang
lainnya seperti Muktazilah, sufi, tasawuf, al-Asya’irah serta yang seumpamanya.
Demikian juga pada hari ini sebenarnya tidak jauh beza keadaan yang melanda.
Ideologi pemikiran yang dibawa tetap sama, tapi mungkin label dan penamaan
sahaja yang berubah.
Di antara punca
lahirnya mazhab-mazhab sesat seperti ini adalah kerana mengabaikan manhaj yang
benar dalam menghadam dalil-dalil al-Qur’an dan as-Sunnah. Di samping kejahilan
dan sikap hawa nafsu, kelompok-kelompok ini turut mengasaskan kerangka
mazhab-mazhab mereka dengan akal, mantiq, dan falsafah. Kemudian dengan kerangka
mazhab inilah setiap jama’ah dan kelompok tadi menyeru manusia
kepadanya.
Sedangkan Allah
Subhanahu wa Ta’ala telah berfirman:
مِنَ الَّذِينَ فَرَّقُوا دِينَهُمْ وَكَانُوا شِيَعًا كُلُّ حِزْبٍ بِمَا لَدَيْهِمْ فَرِحُونَ
“Janganlah kamu
termasuk orang-orang yang mensyirikkan Allah, iaitu orang-orang yang menjadikan
fahaman agama mereka berpecah-belah mengikut puak. Setiap puak berbangga dengan
apa yang ada pada puak masing-masing.” (Surah ar-Ruum, 30: 31-32)
Isyarat Perpecahan
Sebenarnya
fenomena perpecahan di kalangan umat Islam ini telah dikhabarkan oleh Rasulullah
Shallallahu ‘alaihi wa Sallam sejak lebih 1400 tahun dahulu. Rasulullah
Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda:
وَإِنَّ بَنِي إِسْرَائِيل تَفَرَّقَتْ عَلَى ثِنْتَيْنِ
وَسَبْعِينَ مِلَّة، وَتَفْتَرِق أُمَّتِي عَلَى ثَلَاث وَسَبْعِينَ مِلَّة،
كُلّهمْ فِي النَّار إِلَّا مِلَّة وَاحِدَة، قَالُوا: مَنْ هِيَ يَا رَسُول اللَّه
؟ قَالَ: مَا أَنَا عَلَيْهِ وَأَصْحَابِي
“Sesungguhnya bani
Israel telah berpecah-belah menjadi 72 golongan, dan umatku akan berpecah-belah
menjadi 73 golongan. Mereka semua di Neraka kecuali satu golongan.”
Para sahabat
bertanya, “Siapakah dia (yang selamat) wahai Rasulullah?” Beliau menjawab, “Apa
yang aku dan para sahabatku berada di atasnya.” (Hadis Riwayat at-Tirmidzi.
Dinilai hasan oleh al-Albani)
Sebagaimana yang
penulis sebutkan berkaitan kewujudan firqah-firqah sesat tadi, pada hari ini
kita mungkin melihat nisbat kelompok-kelompok pengaku jama’ah-jama’ah Islam
seperti Tabligh, Qur’aniyuun, Hizbut Tahrir, Ikhwanul Muslimin, Wahhabi,
al-Ahbash, Ahlul Bait, dan seumpamanya. Setiap mereka masing-masing mendabik
dada bahawa merekalah yang paling benar di samping saling menghentam di antara
satu dengan yang lainnya.
Perbezaan ketara
dalam setiap mazhab aqidah dan pemikiran yang dipegang menjadikan setiap
kelompok ini gagal disatukan walaupun setiap mereka sama-sama umat
Islam.
Di antara mereka
ada yang berhujah dengan dalil kasyaf dan mimpi, ada yang menolak hadis ahad,
ada yang menjadikan pembangkangan terhadap pemerintah sebagai ibadah, ada yang
menyeru kepada slogan “Islam moderate”, ada yang menyeru kepada mazhab arus
perdana, dan ada pula yang menyesatkan dan mengkafirkan para sahabat Rasulullah
selaku pembawa agama yang terpercaya. Sebenarnya ini semua bermula dari sikap
mendahulukan hawa nafsu dan akal berbanding nash-nash syari’at.
Jama'ah Yang Benar
Walaupun
Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam telah mengisyaratkan berlakunya
perpecahan besar di kalangan umat Islam, beliau juga telah mengkhabarkan tentang
jama’ah yang selamat dari sekian banyak golongan yang wujud dalam kalangan umat
Islam. Sebagai umat Islam yang memiliki fitrah yang murni, sudah tentu kita akan
berusaha untuk menyertai golongan yang selamat tersebut. Dan bukan sebaliknya
dengan mencari-cari dalil dan membuat akal untuk memenangkan kelompok
masing-masing walaupun telah jelas kesesatan dan ketergelincirannya dari
agama.
Dari hadis di
atas, ketika para sahabat bertanya:
مَنْ هِيَ يَا رَسُول اللَّه ؟ قَالَ: مَا أَنَا عَلَيْهِ
وَأَصْحَابِي
“Siapakah dia
(yang selamat) wahai Rasulullah?” Beliau menjawab, “Apa yang aku dan para
sahabatku berada di atasnya.” (Hadis Riwayat at-Tirmidzi. Dinilai hasan oleh
al-Albani)
Dalam riwayat yang
lain:
وَسَبْعِينَ ثِنْتَانِ وَسَبْعُونَ فِي النَّارِ
وَوَاحِدَةٌ فِي الْجَنَّةِ وَهِيَ الْجَمَاعَةُ
“... 72 di neraka,
dan yang 1 di dalam jannah, dan mereka itu adalah al-Jama’ah.” (Hadis Riwayat
Abu Daud, 12/196, no. 3981. Dinilai sahih oleh al-Albani)
Dalam riwayat yang
lain:
تختلف هذه الأمة على ثلاث وسبعين فرقة، اثنتان وسبعون في
النار وواحدة في الجنة. قلنا: انعتهم لنا قال: السواد الأعظم
“Akan berpecah
umatku ini menjadi 73 firqah, 72 golongan di neraka dan hanya 1 di jannah. Satu
golongan itu adalah as-Sawaadul A’zham.” (Hadis Riwayat al-Lalika’i, Syarah
Ushul I’tiqad, 1/155, no. 131. ath-Thabrani, 8/273, no. 8051. Kata al-Haitsami,
“Para perawinya tsiqah”)
Persoalannya,
siapakah yang dimaksudkan oleh hadis ini sebagai al-Jama’ah dan as-Sawaadul
A’zham? Maka riwayat pertama dan riwayat-riwayat yang lainnya sebenarnya saling
menjelaskan. Al-Jama’ah dan as-Sawaadul A’zham adalah sesiapa sahaja yang
berjalan di atas jalan agama Rasulullah bersama-sama para
sahabatnya.
Beruntunglah
jama’ah Islam yang berjalan di atas jalannya Rasulullah bersama-sama para
sahabatnya. Biarpun mereka itu sedikit jumlahnya dengan kadar 1 nisbah 72.
Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda:
بَدَأَ الْإِسْلَامُ غَرِيبًا وَسَيَعُودُ كَمَا بَدَأَ
غَرِيبًا فَطُوبَى لِلْغُرَبَاءِ
“Islam itu bermula
asing lagi aneh (ganjil) dan akan kembali asing sebagaimana asal datangnya. Maka
beruntunglah mereka yang dianggap aneh (asing).” (Hadis Riwayat Muslim, 1/350,
no. 208)
Dalam riwayat yang
lain:
فَطُوبَى لِلْغُرَبَاءِ الَّذِينَ يُصْلِحُونَ مَا أَفْسَدَ
النَّاسُ
“Maka beruntunglah
mereka yang dianggap asing, iaitu orang-orang yang melakukan islah (pembaikan)
di ketika manusia berkeadaan rosak.” (Hadis Riwayat at-Tirmidzi, 9/219, no.
2554. At-Tirmidzi mensahihkannya)
Dalam riwayat yang
lain:
إِنَّ الْإِسْلَامَ بَدَأَ غَرِيبًا، وَسَيَعُودُ كَمَا
بَدَأَ، فَطُوبَى لِلْغُرَبَاءِ "، قِيلَ: وَمَنِ الْغُرَبَاءُ ؟ قَالَ: "
النُّزَّاعُ مِنَ الْقَبَائِلِ
“Sesungguhnya
Islam itu bermula asing (ganjil) dan akan kembali asing sebagaimana asal
datangnya. Maka beruntunglah mereka yang dianggap aneh (asing).” (Para sahabat)
bertanya:
“Siapakah
al-Ghuroba’ (golongan yang asing) itu?” Rasulullah bersabda, “Orang-orang yang
menjauhi sikap berpuak-puak.” (Hadis Riwayat Ahmad, 6/325, no. 3784. Kata
Syu’aib al-Arnauth, “Isnadnya sahih di atas syarat Muslim”)
Label atau Manhaj?
Berdasarkan
dalil-dalil yang diutarakan, label bukanlah menjadi fokus, sebaliknya manhaj dan
prinsip menjadi pegangan. Iaitu agar selari dengan jalan Rasulullah Shallallahu
‘alaihi wa Sallam bersama-sama para sahabatnya dalam beragama. Iaitu hanya
tunduk dengan hujah dan kebenaran, bukan menegakkan taksub, fanatik, dan
memperjuangkan ashabiyyah jama’ah masing-masing. Sebaliknya menempatkan diri di
dalam kebenaran, mengamalkannya, dan mendakwahkannya.
Kata Ibnu Mas’oud
radhiyallahu ‘anhu:
إنما الجماعة ما وافق طاعة الله وإن كنت
وحدك
“Sesungguhnya
al-Jama’ah itu adalah dengan mentaati Allah walaupun engkau berseorangan.”
(Syarah Ushul I’tiqad, 1/163)
Dalam riwayat yang
lain:
ان جمهور الناس فارقوا الجماعة وأن الجماعة ما وافق الحق
وأن كنت وحدك
“Sesungguhnya
kebanyakan manusia berpecah dari al-Jama’ah dan al-Jama’ah itu adalah apa yang
bersesuaian dengan kebenaran walaupun engkau berseorangan.” (al-Ba’its ‘ala
Inkaril Bida’ wal Hawadits, 1/22)
Sebaliknya,
ashabiyyah pula adalah (sebagaimana dalam sebuah hadis), Daripada Watsilah Bt.
al-Asqa’, ayahnya berkata:
قُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ مَا الْعَصَبِيَّةُ قَالَ أَنْ
تُعِينَ قَوْمَكَ عَلَى الظُّلْمِ
“Aku pernah
bertanya, “Wahai Rasulullah, apakah dia ashabiyyah?” Rasulullah menjawab,
“Engkau menolong kaummu dalam kezaliman (kebathilan).” (Hadis Riwayat Abu Daud,
13/323, no. 4454. Dinilai hasan lighairihi oleh Syu’aib al-Arnauth)
Tapi sayangnya
sikap ashabiyyah inilah yang meracuni jama’ah-jamah Islam hari ini. Setiap
jama’ah saling mendabik dada mendakwa kebenaran bersama-sama mereka. Setiap
mereka ego dengan kelompok sendiri sehingga tidak mungkin akan bersatu melainkan
atas label atau nama jama’ah masing-masing.
Sikap dan karektor
seperti ini jauh menyelisihi ciri-ciri golongan yang selamat yang disebutkan
oleh Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam. Iaitu golongan yang bersatu di
atas manhaj kebenaran. Suatu kerangka manhaj yang memahami al-Qur’an dan
as-Sunnah sebagaimana kefahaman para sahabat ridhwanullah ‘alaihim
ajma’in.
Bukan kefahaman
yang dibina atas hawa nafsu dan mendahulukan akal atas nash-nash syari’at. Bukan
juga bentuk-bentuk kesatuan yang dibina atas nama parti, nama jama’ah, atau
nama-nama organisasi yang mencampur-adukkan pelbagai pemikiran dan manhaj sesat
yang dinobatkan dengan nama agama dan kebenaran.
Sebab itulah dapat
kita lihat hari ini begitu ramai tokoh-tokoh mengaku ulama bijak pandai yang
berhujah dengan al-Qur’an dan as-Sunnah, tetapi saling bertelagah di antara satu
sama lain. Ini menjadi bukti wujudnya suatu jurang perbezaan manhaj yang besar
dalam memahami Islam di antara satu jama’ah dengan jama’ah-jama’ah Islam
lainnya.
wallahu A'alam
<yusuf hanapi>